نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 428
انس و سرور كه از تفاوت و تبعيض دور باشد صندليها را در كنار هم و گرداگرد
مجلس مىگذارند كه هم صف به هم پيوستهاى را تشكيل مىدهد و هم روبروى يكديگر قرار
دارد. تعبير به" متكئين" اشاره به نهايت آرامش آنها است، زيرا انسان
معمولا در حال آرامش تكيه مىكند، و افرادى كه نگران و ناآرامند معمولا چنين
نيستند.
سپس مىافزايد:" زنانى سفيدرو، زيبا، و چشم درشت، به همسرى آنها
درمىآوريم" (وَ زَوَّجْناهُمْ
بِحُورٍ عِينٍ) [1]
***
اينها بخشى از نعمتهاى" مادى" و"
معنوى" بهشتيان است، ولى به اين اكتفاء نمىكند، و بخش ديگرى از مواهب معنوى
و مادى را نيز بر آن مىافزايد:
" كسانى كه ايمان آوردند و فرزندانشان به پيروى از آنها ايمان اختيار
كردند ما فرزندانشان را در بهشت به آنها ملحق مىكنيم، بى آنكه از عمل آنها چيزى
بكاهيم" (وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ
ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ ما أَلَتْناهُمْ
مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ).
اين نيز خود يك نعمت بزرگ است كه انسان، فرزندان با ايمان و مورد علاقهاش را
در بهشت در كنار خود ببيند، و از انس با آنها لذت برد، بى آنكه
[1]" حور" جمع"
حوراء" و" احور" به كسى گفته مىشود كه سياهى چشمش كاملا مشكى و
سفيدى آن كاملا شفاف باشد، و يا به طور كلى كنايه از جمال و زيبايى كامل است، چرا
كه زيبايى بيش از همه در چشمان تجلى مىكند، و" عين" جمع"
اعين" و" عيناء" به معنى درشت چشم است، و به اين ترتيب كلمه"
حور" و" عين" بر مذكر و مؤنث هر دو اطلاق مىشود و مفهوم گستردهاى
دارد كه همه همسران بهشتى را شامل مىشود، همسران زن براى مردان با ايمان و همسران
مرد براى زنان مؤمن (دقت كنيد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 428