نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 415
و آمد فرشتگان و پيك وحى خدا است.
و اما دو سوگند ديگر از آيات" تكوينى" سخن مىگويد (در برابر سه
سوگند نخست كه از آيات" تشريعى" سخن مىگفت) اين دو سوگند يكى اشاره به
مهمترين نشانهى توحيد يعنى آسمان با عظمت است، و ديگرى به يكى از نشانههاى مهم
معاد كه در آستانه رستاخيز رخ مىدهد.
بنا بر اين" توحيد" و" نبوت" و" معاد" در اين
پنج سوگند جمع است.
بعضى كه همه اين آيات را اشاره به" موسى" و سرگذشت او مىدانند
پيوند آيات را چنين ذكر كردهاند: طور همان كوهى است كه در آن به موسى وحى نازل
مىشد، و كتاب مسطور تورات است، بيت المعمور مركز رفت و آمد فرشته وحى (و احتمالا
منظور بيت المقدس) است، و سقف مرفوع همان است كه در داستان بنى اسرائيل آمده: وَ إِذْ نَتَقْنَا الْجَبَلَ فَوْقَهُمْ كَأَنَّهُ ظُلَّةٌ:" به خاطر بياوريد هنگامى كه كوه را همچون سايبان
بالاى سر بنى اسرائيل بلند كرديم" (اعراف 171).
و" بحر مسجور" درياى آتشين است كه قارون به خاطر مخالفت با آئين
موسى در آن مجازات مىشود.
ولى اين تفسير بعيد به نظر مىرسد و با رواياتى كه در منابع اسلامى نقل شده
نيز سازگار نيست، و چنان كه گفتيم سقف مرفوع به گواهى آيات ديگر قرآن و رواياتى كه
در تفسير آيه نقل شده اشاره به آسمان است.
نكتهاى كه در اينجا باقى مىماند اين است كه ارتباط اين قسمها و موضوعى كه
براى آن سوگند ياد شده چگونه است؟
پاسخ اين سؤال با توجه به مطالبى كه در بالا گفته شد روشن مىشود، و آن اينكه
سوگندهاى فوق كه بر محور قدرت خداوند در عالم" تكوين و
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 415