نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 412
و به كاغذ يا پوست نازكى كه مطلبى بر آن مىنويسند نيز گفته مىشود، و"
منشور" به معنى گسترده است. (بعضى معتقدند اين واژه معنى درخشندگى و لمعان را
نيز در بردارد).
بنا بر اين سوگند به كتابى خورده شده كه بر صفحهاى از بهترين صفحات نگاشته
شده و در عين حال باز و گسترده است و نه پيچيده! در مورد" بيت المعمور"
نيز تفسيرهاى گوناگونى شده، بعضى آن را اشاره به خانهاى مىدانند كه در آسمانها
محاذى خانه كعبه است، و با عبادت فرشتگان، معمور و آباد است، اين معنى در روايات
متعددى كه در منابع مختلف اسلامى آمده است ديده مىشود [1] طبق روايتى هر روز هفتاد هزار فرشته به زيارت
آن مىآيند و هرگز بار ديگر به سوى آن باز نمىگردند.
بعضى آن را به" كعبه" و خانه خدا در زمين تفسير كردهاند كه بوسيله
زوار و حاجيان همواره معمور و آباد است، و مىدانيم نخستين خانهاى است كه براى
عبادت، در روى زمين ساخته و آباد شده است.
بعضى نيز گفتهاند منظور از آن، خانه قلب مؤمن است كه با ايمان و ذكر خدا،
آباد است.
ولى ظاهر آيه يكى از دو معنى اول است، و با توجه به تعبيرات مختلفى كه در
قرآن، از" كعبه" به عنوان" بيت" آمده، معنى دوم از همه
مناسبتر به نظر مىرسد.
اما" سقف مرفوع"، منظور از آن آسمان است، چرا كه در آيه 32 سوره
انبياء مىخوانيم: وَ جَعَلْنَا السَّماءَ سَقْفاً
مَحْفُوظاً:" ما آسمان را سقف
[1] در بحار الانوار بيش از ده روايت
در اين زمينه نقل شده (جلد 58 صفحه 55 به بعد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 412