نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 388
و اين است هدف نهايى آفرينش بشر كه خدا براى وصول به آن ميدان آزمايشى فراهم
ساخته و علم و آگاهى به انسان داده، و نتيجه نهائيش نيز غرق شدن در اقيانوس"
رحمت" او است.
نكتهها:
1- خدا غنى مطلق است
جمله" ما أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَ ما
أُرِيدُ أَنْ يُطْعِمُونِ" در حقيقت
اشاره به غناى پروردگار از هر كس و هر چيز است، و اگر بندگان را به عبوديت خويش
دعوت مىكند براى اين نيست كه" سودى" كند بلكه مىخواهد بر آنها"
جودى" كند، به عكس مسئله عبوديت در ميان انسانها، زيرا بردگان را براى اين
انتخاب مىكردند كه تحصيل درآمد و رزق روزى براى آنها كند و يا در خانه مشغول خدمت
و اطعام و پذيرايى گردد، و در هر دو حال سودش عايد آنها شود و اين ناشى از نياز و
احتياج انسان است، ولى اينها همه در باره خداوند بى معنى است، چرا كه نه تنها از
همگان بى نياز است، بلكه نياز همگان را از لطف و كرمش تامين مىكند و رزاق همه او
است.
2- او صاحب" قوه" و" متين" است
" متين" از ماده" متن" در اصل به معنى دو عضله نيرومند
است كه در دو طرف ستون فقرات قرار گرفته، پشت انسان را محكم مىسازد، و براى تحمل
فشارهاى سنگين آماده مىكند و به همين مناسبت به معنى قدرت و قوت كامل آمده است،
بنا بر اين ذكر آن بعد از كلمه" ذو القوه" به عنوان تاكيد است، زيرا
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 388