نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 376
بعد از آفرينش آسمانها و زمين نوبت به
موجودات مختلف آسمانى و زمين و انواع گياهان و حيوانات مىرسد و در اين باره در
آيه بعد مىفرمايد:" ما از هر چيز دو زوج آفريديم شايد شما متذكر شويد"
(وَ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ
لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ).
بسيارى از مفسران" زوج" را در اينجا به معنى" اصناف
مختلف" دانسته، و آيه فوق را اشاره به اصناف مختلف موجودات اين جهان مىدانند
كه به صورت" زوج"" زوج" درآمده است، مانند شب و روز، نور و
ظلمت، دريا و صحرا، خورشيد و ماه، نر و ماده، و غير اينها.
ولى چنان كه قبلا ذيل آيات مشابه نيز گفتهايم،" زوجيت" در اينگونه
آيات مىتواند اشاره به معنى دقيقترى باشد، زيرا واژه" زوج" را معمولا
به دو جنس" نر" و" ماده" مىگويند، خواه در عالم حيوانات باشد
يا گياهان، و هر گاه آن را كمى توسعه دهيم، تمام نيروهاى" مثبت" و"
منفى" را شامل مىشود، و با توجه به اينكه قرآن در آيه فوق مىگويد:" مِنْ كُلِّ شَيْءٍ"
(از همه موجودات) نه فقط موجودات زنده، مىتواند اشاره به اين حقيقت باشد كه تمام
اشياء جهان از ذرات مثبت و منفى ساخته شده، و امروز از نظر علمى مسلم است كه"
اتمها" از اجزاء مختلفى تشكيل يافتهاند، از جمله اجزايى كه داراى بار
الكتريسته منفى هستند، و" الكترون" ناميده مىشوند، و اجزايى كه داراى
بار الكتريسته" مثبت" هستند و پروتون نام دارند.
بنا بر اين الزامى نيست كه" شىء" را حتما به معنى حيوان يا گياه
تفسير كنيم، و يا زوج را به معنى" صنف" بدانيم (در اين زمينه توضيحات
ديگرى در جلد 15 صفحه 190، ذيل آيه 7 شعراء، و در جلد دهم صفحه 115، و در جلد
هيجدهم صفحه 376 ذكر كردهايم) بايد توجه داشت كه در عين حال هر دو تفسير قابل جمع
است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 376