نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 372
و در حقيقت بحثهايى را كه در آيات 20 و 21 همين سوره در باره آيات او در زمين
و وجود انسان گذشت تكميل مىكند، و در ضمن دليلى بر قدرت خداوند بر مساله معاد و
زندگى پس از مرگ است نخست مىفرمايد:" ما آسمان را با قدرت بنا كرديم، و
پيوسته آن را وسعت مىبخشيم" (وَ
السَّماءَ بَنَيْناها بِأَيْدٍ وَ إِنَّا لَمُوسِعُونَ).
***
" و زمين را گسترديم و چه خوب گسترانندهايم! (وَ الْأَرْضَ فَرَشْناها فَنِعْمَ الْماهِدُونَ).
" ايد" (بر وزن صيد) به معنى قدرت و قوت است، و در آيات قرآن مجيد
كرارا به اين معنى آمده است، و در اينجا اشاره به قدرت كامله خداوند بزرگ در
آفرينش آسمانها دارد.
نشانههاى اين قدرت عظيم هم در عظمت آسمانها و هم در نظام خاصى كه بر آنها
حاكم است به خوبى آشكار مىباشد [1]
[1] در اينجا پارهاى از اشتباهات
براى بعضى از مفسران يا غير آنها واقع شده كه تذكر آن لازم به نظر مىرسد:
1- بعضى از مفسران" ايد" را به دو معنى تفسير كردهاند:"
قدرت" و" نعمت" در حالى كه" ايد" از نظر لغت به معنى
قدرت است، ولى" يد" كه جمع آن" ايدى" و جمع جمع آن"
ايادى" مىشود به معنى قدرت و نعمت، هر دو آمده است (ما نيز در تفسير آيه 17
سوره ص به پيروى از مرحوم طبرسى در مجمع البيان دو معنى را براى" ايد"
ذكر كردهايم كه به اين وسيله اصلاح مىكنيم).
2- در المعجم المفهرس (محمد فؤاد عبد الباقى) آيه مورد بحث در ماده"
اييد" (باد و" ياء") ذكر شده و آن را از ماده" ايد" جدا
ساخته است، اين اشتباه ظاهرا از رسم الخط بعضى از قرآنها ناشى شده است و گرنه همه
مفسران تا آنجا كه ما اطلاع داريم اتفاق نظر دارند كه آيه مورد بحث همان"
ايد" به معنى قدرت است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 372