نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 360
(در كشور اردن) در نزديكى بحر الميت
واقع شده بود، سرزمين آباد و پر درخت و گياهى بود، اما بعد از نزول عذاب الهى بر
اين قوم زشتكار و ننگين شهرهاى آنها در هم كوبيده و زير و رو شد، چنان كه آنها
را" مدائن مؤتفكات" مىگويند (شهرهاى زير و رو شده).
بعضى معتقدند كه ويرانههاى اين شهرها در زير آب فرو رفته و مدعى هستند كه در
گوشهاى از درياچه بحر الميت ستونها و آثار ديگرى كه دلالت بر خرابههاى اين شهر
مىكند ديدهاند.
و اينكه در بعضى از تفاسير اسلامى مىبينيم كه منظور از جمله" وَ تَرَكْنا فِيها آيَةً" همان آبهاى گنديدهاى است كه جاى اين شهرها را فرا گرفته ممكن است
اشاره به همين معنى باشد كه بعد از زلزلههاى شديد، و شكافته شدن زمين راهى از بحر
الميت به اين سرزمين بلاديده گشوده شد، و همه اين شهرها به زير آب فرو رفت! در
حالى كه بعضى ديگر معتقدند شهرهاى لوط به زير آب فرو نرفته، و هم اكنون در نزديكى
بحر الميت منطقهاى است كه زير سنگهاى سياهى پوشيده شده كه احتمالا محل شهرهاى لوط
است.
و نيز گفتهاند كه مركز ابراهيم در شهر" حبرون" در فاصله نه چندان
دور از" سدوم" قرار داشت، و موقعى كه بر اثر زلزله يا صاعقه شهرهاى آنها
آتش گرفت ابراهيم در نزديكى حبرون ايستاده بود و دود شهر را كه متصاعد بود با چشم
خود مىديد [1] از
مجموع اين گفتار حدود تقريبى اين شهرها روشن مىشود هر چند جزئيات آن هنوز در
پردهاى از ابهام باقى مانده.
***
[1] اقتباس از كتاب" قاموس
مقدس"" دائرة المعارف دهخدا" و" المنجد" بخش اعلام.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 360