responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 35

و نيز" خداوند آنها را از رحمت خود دور ساخته" (وَ لَعَنَهُمْ‌).

و بالآخره" جهنم را براى آنها از هم اكنون فراهم ساخته، و چه بد سرانجامى است" (وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصِيراً) [1] جالب توجه اين كه در صحنه" حديبيه" غالبا مردان مسلمان بودند، و در نقطه مقابل نيز مردان منافق و مشرك، ولى در آيات فوق قرآن زنان و مردان را در آن فوز عظيم، و اين عذاب اليم، مشترك شمرده، اين بخاطر آن است كه مردان با ايمان كه در ميدان نبرد حاضر مى‌شوند بدون پشتيبانى زنان با ايمان، و مردان منافق بدون همكارى زنان منافق، به اهداف خود نائل نمى‌شوند.

اصولا اسلام دين مردان نيست كه شخصيت زنان را ناديده بگيرد، و لذا در هر مورد كه عدم ذكر نام زنان مفهوم انحصارى به كلام مى‌دهد آنها را صريحا مطرح مى‌كند، تا معلوم شود اسلام متعلق به همه انسانها است.

***
در آخرين آيه مورد بحث بار ديگر به عظمت قدرت خداوند اشاره كرده، مى‌گويد:" جنود و لشكريان آسمان و زمين از آن خدا است و خداوند عزيز و حكيم است" (وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ كانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً).

اين سخن يك بار در ذيل مقامات و مواهب اهل ايمان آمد، و يك بار هم در اينجا در ذيل مجازات منافقان و مشركان، تا روشن شود خداوندى كه تمام جنود آسمان و زمين تحت فرمانش قرار دارند هم قدرت بر آن دارد هم توانايى بر اين، هر گاه درياى رحمتش موج زند شايستگان را هر جا باشند شامل مى‌شود، و هر گاه آتش قهر و غضبش زبانه كشد مجرمى را قدرت فرار از آن نيست.

قابل توجه اينكه به هنگام ذكر مؤمنان، خداوند توصيف به" علم و حكمت" شده كه مناسب مقام رحمت است، ولى در مورد منافق و مشركان توصيف به" قدرت‌


[1]" مصير" به معنى حالات مختلفى است كه انسان به يكى بعد از ديگرى مى‌رسد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 35
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست