نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 35
و نيز"
خداوند آنها را از رحمت خود دور ساخته" (وَ
لَعَنَهُمْ).
و
بالآخره" جهنم را براى آنها از هم اكنون فراهم ساخته، و چه بد سرانجامى
است" (وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصِيراً)
[1] جالب توجه اين كه در صحنه" حديبيه" غالبا مردان مسلمان
بودند، و در نقطه مقابل نيز مردان منافق و مشرك، ولى در آيات فوق قرآن زنان و
مردان را در آن فوز عظيم، و اين عذاب اليم، مشترك شمرده، اين بخاطر آن است كه
مردان با ايمان كه در ميدان نبرد حاضر مىشوند بدون پشتيبانى زنان با ايمان، و
مردان منافق بدون همكارى زنان منافق، به اهداف خود نائل نمىشوند.
اصولا اسلام
دين مردان نيست كه شخصيت زنان را ناديده بگيرد، و لذا در هر مورد كه عدم ذكر نام
زنان مفهوم انحصارى به كلام مىدهد آنها را صريحا مطرح مىكند، تا معلوم شود اسلام
متعلق به همه انسانها است.
***
در آخرين
آيه مورد بحث بار ديگر به عظمت قدرت خداوند اشاره كرده، مىگويد:" جنود و
لشكريان آسمان و زمين از آن خدا است و خداوند عزيز و حكيم است"
(وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ كانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً).
اين سخن يك
بار در ذيل مقامات و مواهب اهل ايمان آمد، و يك بار هم در اينجا در ذيل مجازات
منافقان و مشركان، تا روشن شود خداوندى كه تمام جنود آسمان و زمين تحت فرمانش قرار
دارند هم قدرت بر آن دارد هم توانايى بر اين، هر گاه درياى رحمتش موج زند شايستگان
را هر جا باشند شامل مىشود، و هر گاه آتش قهر و غضبش زبانه كشد مجرمى را قدرت
فرار از آن نيست.
قابل توجه
اينكه به هنگام ذكر مؤمنان، خداوند توصيف به" علم و حكمت" شده كه مناسب
مقام رحمت است، ولى در مورد منافق و مشركان توصيف به" قدرت
[1]" مصير" به معنى حالات مختلفى است
كه انسان به يكى بعد از ديگرى مىرسد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 35