نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 34
آن در قيامت
نيز بهرهمند خواهند بود و اين راستى فوز عظيمى است.
***
ولى در
برابر اين گروه، گروهى منافقان و مشركان بى ايمان بودند كه در آيه بعد سرنوشتشان
اين گونه ترسيم شده:" هدف ديگر اين است كه خداوند مردان و زنان منافق، و
مردان و زنان مشرك را مجازات كند (وَ يُعَذِّبَ الْمُنافِقِينَ وَ
الْمُنافِقاتِ وَ الْمُشْرِكِينَ وَ الْمُشْرِكاتِ).
"
همانها كه به خدا گمان بد مىبرند" (الظَّانِّينَ
بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ).
آرى منافقان
به هنگام حركت پيامبر ص و مؤمنان از مدينه گمان داشتند كه اين گروه هرگز سالم به
مدينه باز نخواهند گشت، چنان كه در آيه 12 همين سوره مىخوانيم:"
بَلْ ظَنَنْتُمْ أَنْ لَنْ يَنْقَلِبَ الرَّسُولُ وَ الْمُؤْمِنُونَ إِلى
أَهْلِيهِمْ أَبَداً".
و مشركان نيز
گمان داشتند كه محمد ص با اين جمع كم، و نداشتن اسلحه كافى، سالم به مدينه باز
نخواهد گشت، و ستاره اسلام به زودى افول مىكند.
سپس به توضيح
اين عذاب و مجازات پرداخته و تحت چهار عنوان آن را شرح مىدهد:
مىگويد:"
حوادث و پيش آمدهاى سوء تنها بر اين گروه نازل مىشود" (عَلَيْهِمْ
دائِرَةُ السَّوْءِ) [1]"
دائرة" در لغت به معنى حوادث و رويدادهايى است كه براى انسان پيش مىآيد، اعم
از خوب و بد، ولى در اينجا با ذكر كلمه" سوء" منظور حوادث نامطلوب است.
ديگر اين
كه" خداوند آنها را غضب كرده" (وَ
غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ).
[1]" سوء" بر وزن" نوع" به
گفته" صحاح اللغه" معنى مصدرى دارد و" سوء" بر وزن"
كور" معنى اسم مصدرى، ولى به گفته" كشاف" هر دو به يك معنى است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 34