نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 335
در سومين آيه مورد بحث به سومين بخش از نشانههاى عظمت پروردگار و قدرت او بر
معاد اشاره كرده مىفرمايد:" روزى شما در آسمان است، و آنچه به شما وعده داده
مىشود" (وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما
تُوعَدُونَ).
گرچه در بعضى از روايات اسلامى" رزق" در اين آيه به دانههاى
حياتبخش باران تفسير شده كه منبع هر خير و بركت در زمين است، و آيه 5 سوره جاثيه
نيز موافق آن است: وَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّماءِ
مِنْ رِزْقٍ فَأَحْيا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها:" آنچه خدا از آسمان از رزق نازل كرده و به وسيله آن زمينهاى مرده را
احياء فرموده است" ولى اين معنى مىتواند يكى از مصداقهاى روشن آيه باشد در حالى
كه گستردگى مفهوم رزق هم باران را شامل مىشود، هم نور آفتاب را كه از آسمان به
سوى ما مىآيد و نقش آن در حيات و زندگى فوق العاده حساس است، و همچنين هوا را كه
مايه حيات همه موجودات زنده است.
اينها همه در صورتى است كه" سماء" را به معنى همين آسمان ظاهرى تفسير
كنيم، ولى بعضى از مفسران" سماء" را به معنى عالم غيب و ما وراء طبيعت و
لوح محفوظ گرفتهاند كه تقدير ارزاق انسانها از آنجا مىشود.
البته جمع ميان هر دو معنى ممكن است، هر چند تفسير اول روشنتر به نظر مىرسد.
و اما جمله" ما تُوعَدُونَ" (آنچه به شما وعده داده مىشود) مىتواند تاكيدى بر
مساله رزق و وعده الهى در اين زمينه بوده باشد، و يا به معنى بهشت موعود چرا كه در
آيه 15" وَ النَّجْمِ" مىخوانيم: عِنْدَها جَنَّةُ
الْمَأْوى:" بهشت موعود نزد سدرة المنتهى در
آسمانها است" و يا اشاره به هر گونه خير و بركت يا عذابى است كه از آسمان
نازل مىگردد، و يا ناظر به همه اين مفاهيم است، چرا كه جمله" ما تُوعَدُونَ"
مفهومش وسيع و گسترده است.
به هر حال اين سه آيه ترتيب لطيفى دارد: آيه نخست از عوامل وجود
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 335