نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 320
و اوصاف و پاداش آنها سخن مىگويد، تا در مقايسه با يكديگر- آن چنان كه روش
قرآن است- حقائق روشنتر شود.
مىفرمايد:" پرهيزگاران در باغهاى بهشت و در ميان چشمهها قرار
دارند" (إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ
عُيُونٍ).
درست است كه باغ طبيعتا داراى نهرهاى آب است، اما لطفش در اين است كه چشمهها
از درون خود باغ بجوشد، و درختان را دائما مشروب كند، اين امتيازى است كه باغهاى
بهشت دارد، نه يك نوع چشمه كه انواع مختلفى از چشمهها در آن موجود است [1]
***
سپس به
نعمتهاى ديگر بهشتى اشاره كرده و به صورت سربسته مىگويد:
" آنچه را كه پروردگارشان به آنها مرحمت كرده دريافت مىدارند" (آخِذِينَ ما آتاهُمْ رَبُّهُمْ).
يعنى آنها با نهايت ميل و اشتياق و كمال رضا و رغبت و خشنودى اين مواهب الهى
را پذيرا مىشوند.
و در دنبال آيه مىافزايد اين پاداشهاى عظيم بى جهت نيست،" آنها پيش از
آن در سراى دنيا از نيكوكاران بودند" (إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُحْسِنِينَ) [2]
[1] كلمه" فى" در
مورد" جنات" مفهومش روشن است، زيرا پرهيزكاران در درون بهشتند، ولى در
مورد" عيون" (چشمهها) به اين معنى نيست كه در درون خود چشمه مىباشند،
بلكه در لابلاى چشمهسارها قرار دارند.
[2] منظور از" قَبْلَ ذلِكَ" چنان
كه گفتيم قبل از قيامت و ورود در بهشت است، يعنى در عالم دنيا ولى بعضى آن را به
معنى قبل از ورود شرع گرفتهاند، اشاره به اينكه آنها به" مستقلات
عقليه" حتى قبل از نزول وحى عمل مىكردند ولى اين معنى بعيد به نظر مىرسد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 320