نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 316
" خراص" از ماده" خرص" (بر وزن درس) در اصل به معنى هر
سخنى است كه از روى گمان و تخمين گفته شود، و از آنجا كه چنين سخنانى غالبا دروغ
از آب در مىآيد اين واژه به معنى دروغ نيز به كار رفته است. به اين ترتيب"
خراصون" كسانى هستند كه حرفهاى بى پايه و بى سر و ته مىزنند و منظور در
اينجا- به قرينه آيات بعد- آنهايى هستند كه در باره قيامت با سخنان بى پايه و دور
از منطق قضاوت كنند.
ولى به هر صورت اين جمله به صورت نفرين است بر آنها، نفرينى كه نشان مىدهد
آنها موجوداتى هستند شايسته مرگ و نابودى و آن چنانند كه" عدمشان به ز
وجود".
بعضى نيز" قتل" را در اينجا به معنى لعن و طرد و محروميت از رحمت
خدا تفسير كردهاند.
و از اينجا مىتوان اين حكم كلى را نيز استفاده كرد كه اصولا قضاوتهايى كه
مدرك روشنى ندارد و بر پايه حدس و تخمين و گمانهاى بى اساس است كارى است گمراه
كننده و مستحق نفرين و عذاب.
***
سپس به معرفى اين خراصون دروغگو پرداخته، مىافزايد:" آنها كسانى
هستند كه در جهل و غفلت و بيخبرى فرو رفتهاند" (الَّذِينَ هُمْ فِي غَمْرَةٍ ساهُونَ).
" غمرة" در اصل به معنى آب فراوانى است كه محلى را بپوشاند، سپس به
جهالت و نادانى عميقى كه كسى را فرا گيرد اطلاق شده است.
" ساهون" از ماده" سهو" به معنى هر گونه غفلت است، بعضى
گفتهاند نخستين مرتبه جهل" سهو و اشتباه" است، سپس" غفلت"، و
بعد از آن" غمره" مىباشد.
بنا بر اين آنها از مرحله سهو شروع مىكنند، بعد به غفلت و بيخبرى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 316