نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 285
و انقلاب است، و از آنجا كه فكر و عقل انسان دائما در حال دگرگونى است به
آن" قلب" گفته شده است، و به همين دليل در آيات قرآن روى مساله سكينه و
آرامش دل، و يا اطمينان قلب تكيه شده است،
هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ:" او كسى است كه آرامش را در دل مؤمنين نازل
كرد" (فتح- 4)" أَلا
بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ":"
آگاه باشيد ياد خدا مايه آرامش دلها است" (رعد- 28) آرى اين موجود ناآرام را
تنها ياد خدا آرامش مىبخشد.
" أَلْقَى السَّمْعَ" (گوش را افكند) كنايه از گوش دادن و نهايت دقت در استماع است، شبيه
تعبيرى كه در فارسى داريم مىگوئيم:" گوش ما نزد تو است" يعنى به خوبى
به سخنانت گوش مىدهيم.
" شهيد" در اينجا به معنى كسى است كه حضور قلب دارد، و به اصطلاح
دلش در مجلس است، و با دقت مطالب را پىگيرى مىكند.
و به اين ترتيب مجموع آيه چنين معنى مىدهد دو گروه مىتوانند از اين مواعظ
پند و اندرز گيرند، نخست آنها كسى كه داراى ذكاوت و عقل و هوشند، و خود مستقلا
مىتوانند مسائل را تحليل كنند، و ديگر كسانى كه در اين حد نيستند اما
مىتوانند" مستمع" خوبى براى دانشمندان باشند، و با حضور قلب به سخنان
آنها گوش فرا دهند و حقايق را از طريق ارشاد و راهنمايى آنها فرا- گيرند.
شبيه اين سخن در آيه 10 سوره ملك نيز آمده است كه از قول دوزخيان چنين نقل
مىكند:" لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما
كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ:" اگر ما
گوش شنوا يا عقل و درك كافى داشتيم هرگز در صف دوزخيان قرار نمىگرفتيم" چرا
كه نشانههاى راه حق آشكار است آنها كه خود اهل تحقيقند آن را به خوبى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 285