نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 281
فقط در حضور جمع كه در تنهايى و خلوت نيز مرتكب گناهى نمىشوند.
اين خوف و خشيت سبب مىشود كه قلب آنها" منيب" باشد، دائما متوجه
خدا گردد، و به طاعت او اقبال كند، و از هر گناه و لغزشى توبه نمايد، و اين حال را
تا پايان عمر ادامه دهد و با همين حالت وارد عرصه محشر گردد.
***
سپس مىافزايد: كسانى كه داراى اين چهار صفتند هنگامى كه بهشت به آنها
نزديك مىشود" فرشتگان الهى به عنوان احترام و اكرام به آنها مىگويند به
سلامت وارد بهشت شويد" (ادْخُلُوها
بِسَلامٍ).
سلامت از هر گونه بدى و ناراحتى و آفت و بلا و كيفر و عذاب، سلامت كامل از نظر
جسم و جان.
سپس براى آرامش خاطر آنها اضافه مىكنند:" امروز، روز جاودانى است
جاودانى نعمتها، و جاودانى بهشت با تمام مواهبش" (ذلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ).
***
و به دنبال اين دو موهبت (بشارت سلامت، و بشارت خلود و جاودانگى در بهشت)
خداوند منان دو بشارت ديگر به آنها مىدهد كه مجموعا چهار بشارت است همانند چهار
وصفى كه آنها داشتند، مىفرمايد:" هر چه بخواهند در بهشت براى آنها هست"
(لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها).
و علاوه بر آن" نزد ما نعمتهاى ديگرى است" كه هرگز به فكر آنها
نرسيده است تا تمنايش كنند" (وَ لَدَيْنا
مَزِيدٌ).
تعبيرى از اين زندهتر و رساتر و دلانگيزتر تصور نمىشود، نخست مىگويد
بهشتيان هر چه بخواهند (با وسعت معنى اين جمله) از انواع مواهب بدون استثناء، در
اختيارشان قرار مىگيرد، و افزون بر اين نعمتها و مواهبى است كه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 281