نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 262
به سراغ انسان مىآيد" نيز اشاره به همين معنى است [1] در بعضى از آيات مرگ را صريحا مخلوق خدا
شمرده: الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ (ملك- 2).
در روايات اسلامى تعبيرات مختلفى در باره حقيقت مرگ آمده است.
در حديثى مىخوانيم كه از على بن الحسين امام سجاد ع سؤال كردند:
ما الموت؟ مرگ چيست؟
در پاسخ فرمود:
للمؤمن كنزع ثياب وسخة قملة، و فك قيود، و اغلال ثقيلة، و الاستبدال بافخر
الثياب، و اطيبها روائح، و اوطى المراكب و انس المنازل:
و للكافر كخلع ثياب فاخرة، و النقل عن منازل انيسة، و الاستبدال باوسخ الثياب
و اخشنها، و اوحش المنازل، و اعظم العذاب!:
" براى مؤمن مانند كندن لباس چركين و پر حشرات است، و گشودن غل و
زنجيرهاى سنگين، و تبديل آن به فاخرترين لباسها، و خوشبوترين عطرها، و راهوارترين
مركبها و مناسبترين منزلها است".
" و براى كافر مانند كندن لباسى است فاخر، و انتقال از منزلهاى مورد
علاقه، و تبديل آن به چركترين و خشنترين لباسها، و وحشتناكترين منزلها و بزرگترين
عذاب"!.
از امام محمد بن على ع نيز همين سؤال شد فرمود:
[1] در اينكه" با" در"
بالحق" چه معنى دارد؟ احتمالات مختلفى دادهاند، بعضى آن را" باء
تعديه" گرفتهاند، و حق را به معنى مرگ كه معنى جمله چنين مىشود:"
سكرات موت مطلبى را كه واقعيت دارد- يعنى مرگ- را با خود مىآورد" و گاه آن
را به" معنى ملابست" گرفتهاند يعنى" سكرات موت همراه با حق فرا
مىرسد".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 262