نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 258
نفخه دوم و رستاخيز است.
***
در آيه بعد وضع انسانها را به هنگام ورود در محشر چنين بيان مىكند:
" در آن روز هر انسانى (اعم از نيكوكار و بدكار) وارد عرصه محشر مىشود،
در حالى كه همراه او سوق دهنده و گواهى است" (وَ جاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهِيدٌ).
" سائق" او را به سوى دادگاه عدل الهى مىراند، و" شهيد"
بر اعمال او گواهى مىدهد.
درست همچون دادگاههاى اين جهان كه مامورى همراه شخص متهم است و شاهدى بر اعمال
او، شهادت مىدهد.
بعضى احتمال دادهاند كه" سائق"، آن كسى است كه نيكوكاران را به سوى
بهشت" سوق" مىدهد و بدكاران را به سوى دوزخ، ولى با توجه به كلمه"
شهيد" (شاهد و گواه) معنى اول يعنى سوق به دادگاه عدل الهى مناسبتر است.
در اينكه اين سوق دهنده و شاهد از فرشتگان است يا غير آنها؟ تفسيرهاى گوناگونى
كردهاند.
بعضى گفتهاند" سائق" فرشته نويسنده حسنات است، و شهيد فرشته
نويسنده سيئات، و به اين ترتيب آنها فرشتگانى هستند كه در آيات گذشته اشاره شده.
از روايتى چنين استفاده مىشود كه" سائق"، فرشته، مرگ است و"
شهيد" پيامبر اسلام ص اما اين روايت با توجه به لحن آيات، ضعيف به نظر
مىرسد.
بعضى نيز گفتهاند:" سائق" فرشتهاى است كه هر انسانى را سوق
مىدهد، و شهيد عمل انسان است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 258