نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 235
آرى آفرينش زمين از يك سو، گسترش آن (بيرون آمدن از زير آب) از سوى ديگر،
پيدايش كوهها كه ريشههاى آن به هم پيوسته و همچون زرهى زمين را در برابر فشارهاى
درونى و برونى و جزر و مدهاى حاصل از جاذبه ماه و خورشيد حفظ مىكند، از سوى سوم،
و پيدايش انواع گياهان با آن همه عجائب و زيبائيها از سوى چهارم همگى دليل بر قدرت
بى پايان او است [1] تعبير
به مِنْ كُلِّ زَوْجٍ اشاره به مساله زوجيت در عالم گياهان است كه در موقع نزول اين آيات هرگز به
عنوان يك اصل كلى كشف نشده بود و بعد از قرنها علم و دانش بشر پرده از روى آن
برداشت، و يا به معنى اصناف و انواع مختلف گياهان است، چرا كه تنوع در عالم گياهان
فوق العاده زياد و حيرتانگيز است.
***
در آيه بعد نتيجهگيرى كرده، مىگويد:" همه اينها را به منظور بينايى
و بيدارى بندگانى آفريديم كه مىخواهند به سوى ما باز گردند" و حق را دريابند
(تَبْصِرَةً وَ ذِكْرى لِكُلِّ عَبْدٍ
مُنِيبٍ) [2] آرى كسى كه قدرت بر آفرينش آسمانها با آن همه عظمت و
زيبايى، و زمين با اينهمه نعمت و جمال و نظم و حساب دارد، چگونه نمىتواند مردگان
را بار ديگر لباس حيات بپوشاند، و قيامتى بر پا كند؟ آيا اين قدرت عظيم خيره كننده
دليل روشنى بر امكان معاد نيست!
***
[1] در باره فوائد آفرينش كوهها و
همچنين گسترش زمين و زوجيت در عالم گياهان بحث مشروحى در سوره رعد جلد دهم صفحه
113 به بعد (ذيل آيه 3) داشتيم.
[2]" تبصرة" مىتواند"
مفعول له" بوده باشد، يا" مفعول مطلق" ولى احتمال اول مناسبتر است.
" ذكرى" نيز عطف بر آن است و همان معنى را مىبخشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 235