نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 215
شان نزول:
جمعى از مفسران گفتهاند كه بعد از نزول آيات گذشته گروهى از اعراب خدمت
پيامبر ص آمدند و سوگند ياد كردند كه در ادعاى ايمان صادقند، و ظاهر و باطن آنها
يكى است، نخستين آيه مورد بحث نازل شد (و به آنها اخطار كرد كه نيازى به سوگند
ندارد خدا درون و برون همه را مىداند) [1]
تفسير: منت نگذاريد كه مسلمان شدهايد!
در آيات گذشته نشانههاى مؤمنان راستين بيان شده بود، و چنان كه در شان نزول
ذكر شد جمعى از مدعيان اصرار داشتند كه حقيقت ايمان در قلب آنها مستقر است، قرآن
به آنها و به تمام كسانى كه همانند آنها هستند اعلام مىكند كه نيازى به اصرار و
سوگند نيست، در مساله" ايمان" و" كفر" سر و كار شما با خدايى
است كه از همه چيز با خبر است، مخصوصا با لحنى عتاب آميز در نخستين آيه مورد بحث
مىگويد:" به آنها بگو: آيا مىخواهيد خداوند را از ايمان خود با خبر سازيد،
او تمام آنچه را در آسمانها و زمين است مىداند" (قُلْ أَ تُعَلِّمُونَ اللَّهَ بِدِينِكُمْ وَ اللَّهُ
يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ).
و براى تاكيد بيشتر مىافزايد:" خداوند از همه چيز آگاه است" (وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ).
تفسير نمونه ؛ ج22 ؛ ص215
ت مقدس او عين علم است، و علمش عين ذات او است، و به همين دليل علمش ازلى و
ابدى است.
[1]" مجمع البيان"،"
الميزان"،" روح البيان" و" تفسير قرطبى".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 215