نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 20
و در
انتظارند ببينند سرانجام كارش به كجا مىرسد؟.
اگر اين مكتب
در مسير پيشرفت خود مواجه با شكست شود، دستاويزى محكم براى اثبات نسبتهاى ناروا
بدست مخالفان مىافتد، و فرياد مىكشند نگفتيم چنين است، نگفتيم چنان است؟
اما هنگامى
كه به پيروزى نائل گردد و برنامههاى خود را از بوته آزمايش موفق بيرون آورد، تمام
نسبتهاى ناروا نقش بر آب مىشود، و تمام" نگفتيمها" به افسوس و ندامت
مبدل مىگردد و جاى خود را به" ندانستيمها" مىدهد!.
مخصوصا در
مورد پيامبر اسلام ص اين نسبتهاى ناروا و گناهان پندارى بسيار فراوان بود، او را
جنگ طلب، آتشافروز، بى اعتنا به سنتهاى راستين، غير قابل تفاهم، و مانند آن
مىشمردند.
صلح حديبيه
به خوبى نشان داد كه آئين او بر خلاف آنچه دشمنان مىپندارند يك آئين پيشرو و الهى
است، و آيات قرآنش ضامن تربيت نفوس انسانها و پايانگر ظلم و ستم و جنگ و خونريزى
است.
او به خانه
خدا احترام مىگذارد، هرگز بى دليل به قوم و جمعيتى حمله نمىكند، او اهل منطق و
حساب است، پيروانش به او عشق مىورزند، او به راستى همه انسانها را به سوى
محبوبشان اللَّه دعوت مىكند، و اگر دشمنانش جنگ را بر او تحميل نكنند او طالب صلح
و آرامش است.
به اين ترتيب
فتح حديبيه تمام گناهانى كه قبل از هجرت، و بعد از هجرت، يا تمام گناهانى كه قبل
از اين ماجرا و حتى در آينده ممكن بود به او نسبت دهند همه را شست، و چون خداوند
اين پيروزى را نصيب پيامبر ص نمود مىتوان گفت خداوند همه آنها را شستشو كرد.
نتيجه اينكه
اين گناهان، گناهان واقعى نبود، بلكه گناهانى بود پندارى و در افكار مردم و در
باور آنها، چنان كه در آيه 14 سوره شعراء داستان موسى ع
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 20