نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 194
و بيخبرى از شما غيبت كردهام مرا ببخش، و شرح بيشترى ندهد، مبادا عامل فساد
تازهاى شود.
و اگر دسترسى به طرف ندارد يا او را نمىشناسد، يا از دنيا رفته است، براى او
استغفار كند، و عمل نيك انجام دهد، شايد به بركت آن خداوند متعال وى را ببخشد و
طرف مقابل را راضى سازد.
6- موارد استثناء
آخرين سخن در باره غيبت اينكه قانون غيبت مانند هر قانون ديگر استثناهايى
دارد، از جمله اين كه گاه در مقام" مشورت" مثلا براى انتخاب همسر، يا
شريك در كسب و كار و مانند آن كسى سؤالى از انسان مىكند، امانت در مشورت كه يك
قانون مسلم اسلامى است ايجاب مىكند اگر عيوبى از طرف سراغ دارد بگويد، مبادا
مسلمانى در دام بيفتد، و چنين غيبتى كه با چنين نيت انجام مىگيرد حرام نيست.
همچنين در موارد ديگرى كه اهداف مهمى مانند هدف مشورت در كار باشد، يا براى احقاق
حق و تظلم صورت گيرد.
البته كسى كه آشكارا گناه مىكند و به اصطلاح" متجاهر به فسق" است
از موضوع غيبت خارج است، و اگر گناه او را پشت سر او بازگو كنند ايرادى ندارد، ولى
بايد توجه داشت اين حكم مخصوص گناهى است كه نسبت به آن متجاهر است.
اين نكته نيز قابل توجه است كه نه تنها غيبت كردن حرام است، گوش به غيبت دادن،
و در مجلس غيبت حضور يافتن آن نيز جزء محرمات است، بلكه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 194