نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 185
و تعبير به" مرده" به خاطر آن است كه" غيبت" در غياب
افراد صورت مىگيرد، كه همچون مردگان قادر بر دفاع از خويشتن نيستند.
و اين ناجوانمردانه ترين ستمى است كه ممكن است انسان در باره برادر خود روا
دارد.
آرى اين تشبيه بيانگر زشتى فوق العاده غيبت و گناه عظيم آن است.
در روايات اسلامى- چنان كه خواهد آمد- نيز اهميت فوق العادهاى به مساله"
غيبت" داده شده است، و كمتر گناهى است كه مجازات آن از نظر اسلام تا اين حد
سنگين باشد.
و از آنجا كه ممكن است افرادى آلوده به بعضى از اين گناهان سهگانه باشند و با
شنيدن اين آيات متنبه شوند، و در صدد جبران بر آيند در پايان آيه راه را به روى
آنها گشوده، مىفرمايد:" تقواى الهى، پيشه كنيد و از خدا بترسيد كه خداوند
توبه پذير و مهربان است" (وَ اتَّقُوا
اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ).
نخست بايد روح تقوا و خدا ترسى زنده شود، و به دنبال آن توبه از گناه صورت
گيرد، تا لطف و رحمت الهى شامل حال آنها شود.
نكتهها:
1- امنيت كامل و همه جانبه اجتماعى
دستورهاى ششگانهاى كه در دو آيه فوق مطرح شده (نهى از سخريه، و عيبجويى، و
القاب زشت، و گمان بد، و تجسس، و غيبت) هر گاه به طور كامل در يك جامعه پياده شود
آبرو و حيثيت افراد جامعه را از هر نظر بيمه مىكند، نه كسى مىتواند به عنوان خود
برتربينى ديگران را وسيله تفريح و سخريه قرار دهد، و نه مىتواند زبان به عيبجويى
اين و آن بگشايد، و نه با القاب زشت
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 185