responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 168

يعنى تنها به در هم شكستن قدرت طايفه ظالم قناعت نكند، بلكه اين پيكار بايد زمينه‌ساز صلح باشد، و مقدمه‌اى براى ريشه كن كردن عوامل نزاع و درگيرى و گرنه با گذشتن زمان كوتاه يا طولانى بار ديگر كه ظالم در خود احساس توانايى كند برمى‌خيزد و نزاع را از سر مى‌گيرد.

بعضى از مفسران از تعبير" بالعدل" استفاده كرده‌اند كه اگر در ميان اين دو گروه حقى پايمال شده، يا خونى ريخته شده كه منشا درگيرى و نزاع گشته است، بايد آنهم اصلاح شود، و گرنه" اصلاح بالعدل" نخواهد بود [1] و از آنجا كه تمايلات گروهى گاهى افراد را به هنگام قضاوت و داورى به سوى يكى از" دو طايفه متخاصم" متمايل مى‌سازد، و بى طرفى داوران را نقض مى‌كند قرآن در چهارمين و آخرين دستور به مسلمانان هشدار داده كه:

" قسط و عدل و نفى هر گونه تبعيض را رعايت كنيد كه خداوند عدالت‌پيشه‌گان را دوست دارد" (وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ‌) [2]

***
در آيه بعد براى تاكيد اين امر و بيان علت آن مى‌افزايد:

" مؤمنان برادر يكديگرند، بنا بر اين در ميان دو برادر خود، صلح را بر قرار كنيد" (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ‌).


[1]" تفسير الميزان" جلد 18 صفحه 342.

[2]" مقسطين" از ماده" قسط" است، و آن در اصل به معنى سهم عادلانه است، و هنگامى كه به صورت فعل ثلاثى مجرد استعمال شود (قسط بر وزن ضرب) به معنى ظلم كردن و گرفتن سهم عادلانه ديگرى است، اما هنگامى كه به صورت ثلاثى مزيد به كار رود و" اقسط" گفته شود به معنى عدالت و دادن سهم عادلانه هر كس به خود او است در اينكه آيا قسط و عدل يك معنى دارند يا با هم متفاوتند شرحى در جلد ششم صفحه 143 (ذيل آيه 29 سوره اعراف) آورده‌ايم.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 168
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست