نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 163
محدود خود تحت فشار قرار دهند.
نه تنها در مورد رهبران الهى اين اصل ثابت است كه در مساله" مديريت"
و" فرماندهى" همه جا اين امر بايد حكومت كند.
حاكميت اين اصل نه به معنى استبداد رهبران است، نه ترك شورى، چنان كه در بالا
نيز اشاره شد.
3- ايمان نوعى" عشق" است نه تنها" درك عقل"
اين آيات در ضمن اشارهاى است به اين حقيقت كه ايمان نوعى علاقه شديد الهى و
معنوى است، هر چند از استدلالات عقلى ريشه گيرد، و لذا در حديثى از امام صادق ع
مىخوانيم كه از حضرتش سؤال كردند: آيا حب و بغض از ايمان است؟ در جواب فرمود:
" و هل الايمان الا الحب و البغض؟! ثم تلا هذه الاية: حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ وَ زَيَّنَهُ فِي
قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ
أُولئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ:
آيا ايمان جز حب و بغض چيز ديگرى است؟! سپس امام ع به آيه (مورد بحث) استدلال
فرمود كه مىگويد: خداوند ايمان را محبوب شما قرار داد، و آن را در دلهايتان تزيين
كرد، و كفر و فسق و عصيان را منفور شما ساخت و كسانى كه چنين باشند هدايت
يافتگانند" [1] در حديث
ديگرى از امام باقر ع چنين آمده است:
و هل الدين الا الحب؟!:
" آيا دين چيزى جز محبت است"؟! سپس به چند آيه از قرآن مجيد از جمله
آيه مورد بحث استدلال فرمود، و در پايان اضافه
[1] اصول كافى جلد 2 باب الحب فى
اللَّه و البغض فى اللَّه حديث 5.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 163