نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 16
از آنچه گفته
شد به خوبى مىتوان درك كرد كه صلح حديبيه به راستى فتح و پيروزى بزرگى براى اسلام
و مسلمين بود، و تعجب نيست كه قرآن مجيد از آن به عنوان" فتح مبين" ياد
كند.
از اين گذشته
قرائن متعدد ديگرى در دست است كه اين تفسير را تاييد مىكند.
1-
جمله" فتحنا" به صورت فعل ماضى است نشان مىدهد كه اين امر به هنگام
نزول آيات تحقق يافته بود، در حالى كه چيزى جز صلح حديبيه در كار نبود.
2- زمان نزول
اين آيات كه در بالا اشاره شد و آيات ديگر اين سوره كه مدح مؤمنان و ذم منافقان و
مشركان در ماجراى حديبيه مىكند مؤيد ديگرى بر اين معنى است.
آيه 27 اين
سوره كه تاكيد بر" رؤياى صادقانه" پيامبر ص كرده مىگويد:" مسلما
در آينده وارد مسجد الحرام در نهايت امنيت خواهيد شد، و به انجام مناسك عمره
مىپردازيد" شاهد گويايى است بر اينكه اين سوره و محتواى آن بعد از حديبيه و
قبل از فتح مكه بوده است.
3- در روايات
متعددى" صلح حديبيه" به عنوان" فتح مبين" معرفى شده است از
جمله:
در
تفسير" جوامع الجوامع" آمده است: هنگامى كه پيامبر از حديبيه باز مىگشت
(و سوره فتح نازل شد) يكى از اصحاب عرض كرد: ما هذا الفتح لقد صددنا عن البيت و صد
هدينا:" اين چه فتحى است كه ما را از زيارت خانه خدا باز داشتند و جلوى
قربانى ما را گرفتند"؟! پيامبر ص فرمود:
بئس الكلام
هذا، بل هو اعظم الفتوح، قد رضى المشركون ان يدفعوكم عن بلادهم بالراع، و يسئلوكم
القضية، و رغبوا اليكم فى الامان و قد رأوا منكم ما كرهوا!:
" بد
سخنى گفتى، بلكه اين بزرگترين پيروزى ما بود كه مشركان راضى شدند بدون بر خورد
خشونت آميز
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 16