نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 158
به عكس گاه اخبارى نقل شده كه گوينده آن شخص معتبرى است ولى قرائنى از خارج ما
را نسبت به آن خبر بدبين مىسازد، اينجاست كه چارهاى از رها كردن آن نداريم، هر
چند گوينده آن شخص عادل و معتبرى است.
بنا بر اين معيار در همه جا اعتماد به خود" خبر" است، هر چند عدالت
و صداقت راوى غالبا وسيلهاى است براى اين اعتماد اما يك قانون كلى نيست (دقت
كنيد).
***
در آيه بعد براى تاكيد مطلب مهمى كه در آيه گذشته آمده، مىافزايد:"
بدانيد رسول اللَّه در ميان شماست، هر گاه در بسيارى از امور از شما اطاعت كند به
مشقت خواهيد افتاد" (وَ
اعْلَمُوا أَنَّ فِيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطِيعُكُمْ فِي كَثِيرٍ مِنَ
الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ) [1] اين جمله چنان كه جمعى از مفسران هم گفتهاند
نشان مىدهد كه بعد از خبر" وليد" از مرتد شدن طايفه" بنى
المصطلق" جمعى از مسلمانان ساده دل و ظاهر بين به پيغمبر ص فشار مىآورند كه
بر ضد طايفه مزبور اقدام به جنگ كند.
قرآن مىگويد:" از خوشبختى شما اين است كه رسول خدا ص در ميان شما است، و
رابطه با او عالم وحى بر قرار است، و هر گاه خط و خطوط انحرافى در ميان شما پيدا
شود از اين طريق شما را آگاه مىسازد.
ولى او رهبر است انتظار نداشته باشيد كه از شما اطاعت كند، و دستور بگيرد، او
نسبت به شما از هر كس مهربانتر است، براى تحميل افكار
[1]" لعنتم" از ماده"
عنت" به معنى افتادن در كارى است كه انسان از عواقب آن مىترسد، و يا امرى
است مشقتبار، و به همين جهت هنگامى كه به استخوان شكسته فشارى برسد و توليد
ناراحتى كند" عنت" گفته مىشود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 158