نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 146
2- بلند كردن صدا در كنار قبر پيامبر (ص)
جمعى از علماء و مفسران گفتهاند: آيات مورد بحث همانگونه كه از بلند كردن صدا
نزد پيامبر ص در زمان حياتش منع مىكند، بعد از وفاتش را نيز شامل مىشود [1] اگر منظور آنها
شمول عبارت آيه است، ظاهر آيه مخصوص زمان حيات رسول اللَّه ص است، زيرا
مىگويد:" صداى خود را برتر از صداى او نكنيد" و اين در حالى است كه
پيامبر ص حيات جسمانى داشته باشد و سخن بگويد.
ولى اگر منظور مناط و فلسفه حكم است كه در اين گونه موارد روشن است و اهل عرف
الغاى خصوصيت مىكنند، تعميم مذكور بعيد به نظر نمىرسد، زيرا مسلم است هدف در
اينجا رعايت ادب و احترام نسبت به ساحت قدس پيامبر ص است، بنا بر اين هر گاه بلند
كردن صدا در كنار قبر پيامبر ص نوعى هتك و بى احترامى باشد بدون شك جائز نيست، مگر
اينكه به صورت اذان نماز، يا تلاوت قرآن، يا ايراد خطابه و امثال آن بوده باشد كه
در اينگونه موارد، نه در حيات پيامبر ص ممنوع است و نه در ممات او.
در حديثى در اصول كافى از امام باقر ع در باره ماجراى وفات امام حسن مجتبى ع و
ممانعتى كه از سوى" عايشه" در زمينه دفن آن حضرت در جوار پيامبر ص به
عمل آمد و سر و صداهايى كه بلند شد مىخوانيم: امام حسين ع به آيه" يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَكُمْ
فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِ" ...
استدلال فرمود، و از رسول خدا ص اين جمله را نقل كرد:
ان اللَّه حرم من المؤمنين امواتا ما حرم منهم احياء:
" خداوند آنچه را از مؤمنان در حال حيات تحريم كرده در حال مماتشان نيز
تحريم كرده است [2]