responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 139

اين مطلب به گوش پيامبر ص رسيد، فرمود:" چنين نيست او اهل بهشت است" (زيرا او اينكار را به هنگام ايراد خطابه براى مؤمنان يا در برابر مخالفان كه اداء يك وظيفه اسلامى بود انجام مى‌داد) [1] همانگونه كه عباس بن عبد المطلب نيز در جنگ" حنين" به فرمان پيامبر ص با صداى بلند فراريان را دعوت به بازگشت نمود.

***
آيه بعد براى تاكيد بيشتر روى اين موضوع پاداش كسانى را كه به اين دستور الهى عمل مى‌كنند، و انضباط و ادب را در برابر پيامبر ص رعايت مى‌نمايند چنين بيان مى‌كند:" آنها كه صداى خود را نزد رسول خدا كوتاه مى‌كنند كسانى هستند كه خداوند قلوبشان را براى تقوا خالص و گسترده ساخته و براى آنها آمرزش و پاداش عظيمى است" (إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْواتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ أُولئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوى‌ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ‌) [2]" يغضون" از ماده" غض" (بر وزن حظ) به معنى كم كردن و كوتاه نمودن نگاه يا صدا است، و نقطه مقابل آن خيره نگاه كردن، و صدا را بلند نمودن است.

" امتحن" از ماده" امتحان" در اصل به معنى ذوب كردن طلا


[1]" مجمع البيان" جلد 9 صفحه 130- اين حديث با مختصر تفاوتى در كلمات بسيارى از مفسران و محدثان از جمله در نور الثقلين، صحيح بخارى، تفسير فى ظلال، و مراغى آمده است.

[2]" لام" در" للتقوى" در حقيقت" لام غايت" است نه" لام علت" يعنى قلوب آنها را خالص و آماده براى پذيرش تقوى مى‌نمايد، چرا كه اگر قلب خالص نشود و از آلودگيها پاك نگردد تقواى حقيقى در آن جايگزين نمى‌شود.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 139
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست