نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 139
اين مطلب به گوش پيامبر ص رسيد، فرمود:" چنين نيست او اهل بهشت است"
(زيرا او اينكار را به هنگام ايراد خطابه براى مؤمنان يا در برابر مخالفان كه اداء
يك وظيفه اسلامى بود انجام مىداد) [1] همانگونه كه عباس بن عبد المطلب نيز در جنگ"
حنين" به فرمان پيامبر ص با صداى بلند فراريان را دعوت به بازگشت نمود.
***
آيه بعد براى تاكيد بيشتر روى اين موضوع پاداش كسانى را كه به اين دستور
الهى عمل مىكنند، و انضباط و ادب را در برابر پيامبر ص رعايت مىنمايند چنين بيان
مىكند:" آنها كه صداى خود را نزد رسول خدا كوتاه مىكنند كسانى هستند كه
خداوند قلوبشان را براى تقوا خالص و گسترده ساخته و براى آنها آمرزش و پاداش عظيمى
است" (إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْواتَهُمْ
عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ أُولئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ
لِلتَّقْوى لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ) [2]"
يغضون" از ماده" غض" (بر وزن حظ) به معنى كم كردن و كوتاه نمودن
نگاه يا صدا است، و نقطه مقابل آن خيره نگاه كردن، و صدا را بلند نمودن است.
" امتحن" از ماده" امتحان" در اصل به معنى ذوب كردن طلا
[1]" مجمع البيان" جلد 9
صفحه 130- اين حديث با مختصر تفاوتى در كلمات بسيارى از مفسران و محدثان از جمله
در نور الثقلين، صحيح بخارى، تفسير فى ظلال، و مراغى آمده است.
[2]" لام" در"
للتقوى" در حقيقت" لام غايت" است نه" لام علت" يعنى قلوب
آنها را خالص و آماده براى پذيرش تقوى مىنمايد، چرا كه اگر قلب خالص نشود و از
آلودگيها پاك نگردد تقواى حقيقى در آن جايگزين نمىشود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 139