نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 84
تفسير: اگر پيامبر است چرا دستبند طلا ندارد؟!
منطق موسى از يك سو، و معجزات گوناگونش از سويى ديگر، و بلاهايى كه بر سر مردم
مصر فرود آمد و به بركت دعاى موسى ع برطرف شد از سوى سوم تاثير عميقى در محيط
گذاشت، و افكار تودههاى مردم را نسبت به فرعون متزلزل ساخت و تمام نظام مذهبى و
اجتماعى آنها را زير سؤال برد.
اينجا بود كه فرعون با سفسطهبازى و مغلطهكارى مىخواست جلو نفوذ موسى ع را
در افكار مردم مصر بگيرد، دست به دامن ارزشهاى پستى مىزند كه بر آن محيط حاكم
بود، و خود را با اين ارزشها با موسى مقايسه مىكند تا برترى خويش را به ثبوت
رساند، چنان كه قرآن در آيات مورد بحث مىگويد:
" فرعون در ميان قوم خود ندا داد كه اى قوم من! آيا حكومت سرزمين پهناور
مصر از آن من نيست؟ و اين نهرهاى عظيم تحت فرمان من قرار ندارد؟
و از قصر و مزارع و باغهاى من نمىگذرد؟ آيا نمىبينيد؟" (وَ نادى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قالَ يا قَوْمِ أَ لَيْسَ
لِي مُلْكُ مِصْرَ وَ هذِهِ الْأَنْهارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي أَ فَلا
تُبْصِرُونَ) [1] ولى موسى چه دارد؟ هيچ، يك عصا و يك لباس پشمينه! آيا
شخصيت از آن او است يا از آن من؟ آيا او سخن حق مىگويد يا من مىگويم؟ چشمهاى خود
را باز كنيد و درست مطلب را بنگريد.
و به اين ترتيب فرعون ارزشهاى قلابى را به چشم مردم مصر كشيد، و همانند بتپرستان
عصر جاهليت در برابر پيغمبر اسلام ص مال و مقام را ارزشهاى
[1]" واو" در جمله" و هذِهِ الْأَنْهارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي" ممكن است عاطفه باشد (عطف بر" ملك مصر" و
ممكن است حاليه باشد (تفسير كشاف) ولى احتمال اول مناسبتر به نظر مىرسد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 84