نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 80
سپس
مىافزايد: آنها را به عذابها و مجازاتهاى هشدار دهنده گرفتار نموديم شايد بيدار
شوند و به راه حق بازگردند" (وَ أَخَذْناهُمْ بِالْعَذابِ
لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ).
خشكسالى و
قحطى و كمبود ميوهها چنان كه در آيه 130 سوره اعراف آمده،
وَ لَقَدْ أَخَذْنا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَ نَقْصٍ مِنَ الثَّمَراتِ
به سراغ آنها آمد.
گاه رنگ آب
نيل به" رنگ خون" درآمد كه نه براى شرب قابل استفاده بود، و نه براى
كشاورزى، و گاه آفات نباتى غلات آنها را نابود كرد.
اين حوادث
تلخ و دردناك گر چه موقتا آنها را بيدار مىكرد و دست به دامن موسى مىزدند هنگامى
كه طوفان حادثه فرو مىنشست همه چيز را به دست فراموشى مىسپردند و موسى را آماج
انواع تيرهاى تهمت قرار مىدادند.
***
چنان كه
در آيه بعد مىخوانيم:" آنها گفتند اى ساحر! پروردگارت را به عهدى كه با تو
كرده است بخوان، تا ما را از اين درد و رنج و بلا و مصيبت رهايى بخشد، و مطمئن باش
كه ما راه هدايت را پيش خواهيم گرفت"! (وَ
قالُوا يا أَيُّهَا السَّاحِرُ ادْعُ لَنا رَبَّكَ بِما عَهِدَ عِنْدَكَ إِنَّنا
لَمُهْتَدُونَ).
چه تعبير
عجيبى؟ از يك سو ساحرش مىخوانند، و از سوى ديگر براى رفع بلا دست به دامنش
مىزنند! و از سوى سوم به او وعده قبول هدايت مىدهند! و عدم تناسب اين امور
سهگانه در ظاهر با يكديگر، سبب تفسيرهاى گوناگونى شده است:
بعضى
گفتهاند" ساحر" در اينجا به معنى" عالم" است، چرا كه در آن
زمان و مخصوصا در محيط مصر ساحران را محترم مىشمردند، و به عنوان دانشمندانى به
آنها مىنگريستند.
بعضى احتمال
دادهاند سحر در اينجا به معنى انجام يك كار مهم است،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 80