نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 79
است، زيرا
تنها كسى كه پروردگار جهانيان است و مالك و مربى آنها است شايسته عبوديت است، نه
مخلوقات محتاج و نيازمندى همچون فراعنه و بتها!
***
اكنون ببينيم اولين برخورد
فرعون و فرعونيان با دلائل منطقى و معجزات روشن موسى چه بود؟ قرآن در آيه بعد
مىگويد:" هنگامى كه موسى با آيات ما به سراغ آنها آمد همگى از آن
مىخنديدند" (فَلَمَّا جاءَهُمْ بِآياتِنا إِذا هُمْ مِنْها
يَضْحَكُونَ).
اين نخستين
برخورد همه طاغوتها و جاهلان مستكبر در برابر رهبران راستين است، جدى نگرفتن دعوت
و دلائل آنها، و همه را به سخريه و مضحكه پاسخ گفتن، تا به ديگران بفهمانند كه
اصلا دعوت آنها قابل بررسى و مطالعه و جوابگويى نيست، و ارزش يك برخورد جدى را
ندارد.
***
اما ما
براى اتمام حجت آيات خود را يكى بعد از ديگرى فرستاديم" و هيچ آيهاى و
معجزهاى به آنها نشان نمىداديم مگر اينكه از ديگرى بزرگتر و مهمتر بود" (وَ
ما نُرِيهِمْ مِنْ آيَةٍ إِلَّا هِيَ أَكْبَرُ مِنْ أُخْتِها)
[1] خلاصه نشانههاى خود را كه هر يك از ديگر مهمتر و گوياتر و
كوبندهتر بود به آنها ارائه داديم، تا هيچ بهانهاى براى آنها باقى نماند، و از
مركب غرور و نخوت و خودخواهى پياده شوند.
و به اين
ترتيب بعد از معجزه" عصا" و" يد بيضا" معجزات"
طوفان" و" جراد" و" قمل" و" ضفادع" و غير
اينها [2] را به آنها نشان داديم.
[1] تعبير به" اخت" (خواهر) در لغت
عرب به معنى همرديف و همسنخ است، مانند دو خواهر نسبت به يك ديگر.
[2] شرح معجزات نهگانه موسى بن عمران در ذيل آيه
101 سوره اسراء (جلد 12 صفحه 309) آمده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 79