نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 72
حيات تو باشد
و چه بعد از وفات تو، دير و زود دارد اما تخلف ندارد.
اين تاكيدهاى
قرآنى ممكن است از يك سو اشاره به بىصبرى كفار باشد كه مىگفتند:" اگر راست
مىگويى پس چرا بلا بر ما نازل نمىشود"؟! و از سوى ديگر انتظار مرگ پيامبر
را مىكشيدند به گمان اينكه هر گاه پاى او در ميان نباشد همه چيز پايان مىيابد.
***
بعد از
اين هشدارها به پيامبر اكرم ص دستور مىدهد" آنچه را بر تو وحى شده محكم بگير
كه تو بر صراط مستقيم قرار دارى"! (فَاسْتَمْسِكْ
بِالَّذِي أُوحِيَ إِلَيْكَ إِنَّكَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ).
كمترين
اعوجاج و كجى در كتب و برنامه تو نيست، و عدم پذيرش گروهى از آنان دليل بر نفى
حقانيت تو نخواهد بود تو با نهايت جديت به راه خويش ادامه ده، بقيه با ما است.
***
سپس
مىافزايد" اين قرآنى كه بر تو وحى شده مايه يادآورى تو و قوم تو است" (وَ
إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ).
هدف از نزول
آن بيدار ساختن انسانها و آشنا نمودن آنها به وظائفشان است.
" و به
زودى مورد سؤال قرار خواهيد گرفت" كه با اين برنامه الهى و اين وحى آسمانى چه
كرديد؟! (وَ سَوْفَ تُسْئَلُونَ).
مطابق اين
تفسير" ذكر" در آيه فوق به معنى" ذكر اللَّه" و آشنايى و
آگاهى بر تكاليف دينى است، همان گونه كه در آيات 5 و 36 اين سوره نيز به همين معنى
آمده است، مانند بسيارى ديگر از آيات قرآن.
اصولا يكى از
نامهاى قرآن مجيد همان" ذكر" است، ذكر به معنى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 72