نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 71
مىگفت، در
آيات مورد بحث، روى سخن را، به پيامبر گرامى اسلام ص كرده، اين گروه را شديدا
تهديد و پيامبر ص را تسلى و آرامش خاطر مىبخشد مىفرمايد:" هر گاه تو را از
ميان آنها ببريم، حتما از آنها انتقام خواهيم گرفت و مجازاتشان مىكنيم"! (فَإِمَّا
نَذْهَبَنَّ بِكَ فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ).
منظور از
بردن پيامبر ص از ميان آن قوم، خواه وفات پيامبر ص باشد و يا هجرت او از مكه به
مدينه، در هر حال اشاره به اين است كه اگر تو هم شاهد و ناظر نباشى، و آنها به راه
خود هم چنان ادامه دهند ما شديدا آنها را مجازات مىكنيم، چرا كه"
انتقام" در اصل به معنى مجازات و كيفر دادن است، هر چند از آيات متعدد ديگرى
كه در همين معنى در قرآن نازل شده استفاده مىشود كه منظور از بردن پيامبر ص وفات
او است، چنان كه در آيه 46 سوره يونس آمده است: وَ
إِمَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِي نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِلَيْنا
مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ اللَّهُ شَهِيدٌ عَلى ما يَفْعَلُونَ:"
اگر ما پارهاى از مجازاتهايى را كه به آنها وعده دادهايم در حال حياتت به تو
نشان دهيم يا تو را از دنيا ببريم و آنها را نبينى، در هر حال بازگشتشان به سوى
خداست و خداوند گواه اعمالى است كه آنها انجام مىدهند.
همين معنى در
سوره رعد آيه 40، و سوره غافر آيه 77 نيز آمده است، و به اين ترتيب تفسير آيه به
مساله هجرت مناسب به نظر نمىرسد.
***
سپس
مىافزايد:" اگر هم زنده بمانى و آنچه را از عذاب به آنان وعده دادهايم به
تو نشان دهيم باز ما بر آنها مسلط هستيم" (أَوْ
نُرِيَنَّكَ الَّذِي وَعَدْناهُمْ فَإِنَّا عَلَيْهِمْ مُقْتَدِرُونَ).
به هر حال
آنها در چنگال قدرت ما هستند چه در ميان آنها باشى و چه نباشى، و مجازات و انتقام
الهى در صورت ادامه كارهايشان حتمى است، چه در
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 71