نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 57
وجود درها و
تختهاى متعدد (با توجه به اينكه ابوابا و سررا نكره است و در اينجا براى اهميت
آمده) خود دليل بر عظمت آن قصرها باشد، زيرا هرگز براى يك خانه محقر درهاى متعدد
نمىگذارند، اين مخصوص قصرها و خانههاى مجلل است، و همچنين وجود تختهاى بسيار.
***
باز به
اين هم اكتفاء نكرده مىافزايد: علاوه بر همه اينها" انواع وسائل تجملى و
زينتآلات براى آنها قرار مىداديم" (وَ
زُخْرُفاً) [1] تا زندگى مادى و پر زرق و برقشان از هر نظر تكميل
گردد، قصرهايى مجلل و چند اشكوبه با سقفهايى از نقره، و درها و تختهاى متعدد، و
انواع وسائل زينتى، و هر گونه نقش و نگار آن چنان كه مطلوب و مقصود و معبود
دنياپرستان است.
سپس
مىافزايد:" اما همه اينها متاع زندگى دنياى مادى است و آخرت نزد پروردگارت
از آن پرهيزگاران است" (وَ إِنْ كُلُّ ذلِكَ لَمَّا
مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةُ عِنْدَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ).
"
زخرف" در اصل به معنى هر گونه زينت و تجمل توأم با نقش و نگار است، و از آنجا
كه يكى از مهمترين وسائل زينت طلا است به آنهم" زخرف" گفته شده است، و
اينكه به سخنان بيهوده" مزخرف" مىگويند به خاطر زرق و برقى است كه به
آن مىدهند.
كوتاه سخن
اينكه اين سرمايههاى مادى و اين وسائل تجملاتى دنيا به قدرى
[1] بعضى" زخرفا" را عطف بر"
سقفا" دانسته، و اشاره به وسائل زينتى مستقلى مىدانند كه در اختيار اينگونه
افراد گذارده مىشود، و بعضى عطف بر" من فضة" دانستهاند و در اصل"
من زخرف" بوده، سپس منصوب به" نزع خافض" شده، در اين صورت مفهوم
جمله چنين مىشود كه سقفها و درها و تختهاى خانههاى آنها را بعضى از طلا و بعضى
از نقره قرار مىداديم (دقت كنيد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 57