نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 491
كاملا تامين مىكند، و ديگرى صلحى است كه از ناحيه مسلمانان ضعيف و سست در
آستانه پيروزيها مطرح مىگردد.
و لذا به دنبال آيه سوره انفال مىگويد: وَ إِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ
اللَّهُ:" اما اگر آنها بخواهند با مطرح كردن صلح
تو را فريب دهند و نيرنگى در كار باشد هرگز تسليم مشو، و نگرانى به خود راه مده،
چرا كه خداوند پشتيبان تو است.
امير مؤمنان على ع در فرمان مالك اشتر به هر دو قسم از صلح اشاره كرده،
مىفرمايد:
و لا تدفعن صلحا دعاك اليه عدوك و للَّه فيه رضا
: هر گاه دشمن تو را به صلحى دعوت كند كه رضاى خدا در آن بوده باشد پيشنهاد
صلح را رد مكن [1] مطرح
شدن صلح از ناحيه دشمن از يك سو و توام بودن با رضاى خدا از سوى ديگر، تقسيم شدن
صلح را به دو قسم كه در بالا گفتيم نشان مىدهد.
به هر حال امراى مسلمين بايد در تشخيص موارد صلح و جنگ كه از پيچيده- ترين و
ظريفترين مسائل سرنوشتساز است فوق العاده دقيق و هوشيار باشند، چرا كه كمترين اشتباه
محاسبه در اين جهت عواقب مرگبارى را به دنبال دارد.