نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 487
رِئاءَ النَّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ:" اى كسانى كه ايمان آوردهايد انفاقها و بخششهاى
خود را با منت و آزار باطل نسازيد، همانند كسى كه مال خود را براى نشان دادن به
مردم انفاق مىكند و ايمان به خدا و روز قيامت ندارد" (بقره- 264).
در اينجا دو عامل بطلان عمل يكى" منت و آزار" و ديگرى" ريا و
كفر" مطرح شده است كه اولى بعد از عمل مىآيد، و دومى مقارن آن، و اعمال نيك
را به آتش مىكشند.
2-" عجب" عامل ديگرى است براى نابودى آثار عمل، چنان كه در حديث
آمده است
العجب ياكل الحسنات كما تاكل النار الحطب
:" عجب حسنات انسان را مىخورد همانگونه كه آتش هيزم را"! [1] 3-"
حسد" نيز يكى از اين گونه اعمال است كه در باره آن نيز تعبيرى شبيه به"
عجب" آمده كه همچون آتش، حسنات را نابود مىكند، پيغمبر گرامى اسلام ص فرمود:
اياكم و الحسد فان الحسد ياكل الحسنات كما تاكل النار الحطب
[2] اصولا همانگونه كه حسنات، سيئات را از بين مىبرد (إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ) (سوره هود- 114) همچنين گاهى سيئات، حسنات را به كلى از
اثر مىاندازد.
4- مساله حفظ ايمان تا پايان عمر مهمترين شرط بقاى آثار عمل است چرا كه قرآن
به صراحت مىگويد:" كسانى كه بىايمان از دنيا بروند تمام اعمالشان حبط و
نابود مىشود" [3]