responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 463

آيات جهاد چون معمولا از قاطعيت فوق العاده‌اى برخوردار است تناسب بيشترى با مفهوم اين واژه دارد، اما منحصر به آن نيست.

تعبير به‌ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ‌:" كسانى كه در قلبهايشان بيمارى است" تعبيرى است كه در لسان قرآن معمولا براى" منافقين" به كار مى‌رود، و اينكه بعضى از مفسران احتمال داده‌اند منظور افراد" ضعيف الايمان" است، نه با ساير آيات قرآن سازگار مى‌باشد و نه با آيات قبل و بعد آيه مورد بحث كه همه از منافقان سخن مى‌گويد.

به هر حال، در پايان آيه در يك جمله كوتاه مى‌گويد:" واى بر آنها كه مرگ و نابودى براى آنها از زندگى بهتر است" (فَأَوْلى‌ لَهُمْ‌).

جمله" اولى لهم" در ادبيات عرب معمولا به عنوان تهديد و نفرين و آرزوى ناراحتى و بدبختى براى كسى مى‌آيد [1] بعضى نيز آن را به معنى الموت اولى لهم (مرگ براى آنها بهتر است) تفسير كرده‌اند، و جمع ميان آنها چنان كه در تفسير آيه آورديم نيز مانعى ندارد.

***
در آيه بعد مى‌افزايد:" اگر آنها اطاعت كنند، و از فرمان جهاد سرپيچى نمايند و سخنان نيك و سنجيده و شايسته بگويند براى آنها بهتر است" (طاعَةٌ وَ قَوْلٌ مَعْرُوفٌ‌) [2] تعبير به" قول معروف" ممكن است در مقابل سخنان ناموزون و منكرى‌


[1] جمعى تعبير كرده‌اند كه معنى جمله اين مى‌شود" يليه مكروه" و آن را معادل با" ويل لهم" دانسته‌اند.

[2]" طاعة" مبتدا است و خبر آن محذوف است و در تقدير چنين مى‌باشد" طاعة و قول معروف امثل لهم" بعضى نيز آن را خبر براى مبتداى محذوفى دانسته‌اند كه در تقدير امرتا طاعة بوده ولى معنى اول مناسبتر است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 463
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست