responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 441

مى‌كند:" و نهرهايى از عسل مصفا" (وَ أَنْهارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى‌).

علاوه بر اين نهرهاى گوناگون كه هر كدام به منظورى آفريده شده در پنجمين موهبت سخن از انواع ميوه‌هاى بهشتى به ميان آورده مى‌افزايد:" و براى آنها در بهشت از تمام انواع ميوه‌ها موجود است" (وَ لَهُمْ فِيها مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ‌) [1] ميوه‌هاى رنگارنگ با طعمها و عطرهاى متفاوت، آنچه در تصور بگنجد يا انواعى كه امروز حتى تصورش براى ما ممكن نيست، همه در اختيار آنها است.

و بالآخره در ششمين موهبت كه بر خلاف مواهب مادى قبلى، جنبه معنوى و روحانى دارد مى‌گويد" و براى آنها است آمرزشى از سوى پروردگارشان" (وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ‌).

رحمتى عظيم و گسترده كه تمام لغزشهاى آنها را مى‌پوشاند، و به آنها اطمينان و آرامش مى‌بخشد، و محبوب درگاه حق مى‌كند، و مصداق: رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ‌ هم خدا از آنها راضى است و هم آنها از خدا راضى و اين پيروزى بزرگى است (مائده- 119) مى‌شوند.

و به اين ترتيب مؤمنان پاكدل و صالح از انواع مواهب مادى و معنوى در بهشت جاويدان در جوار رحمت الهى برخوردارند.

اكنون ببينيم گروه مقابل آنها چه سرنوشتى خواهند داشت؟ در دنباله آيه مى‌فرمايد:

آيا اين گروه همانند كسانى هستند كه در آتش دوزخ خلود دارند، و از آب جوشان و سوزانى نوشانيده مى‌شوند كه امعاء آنها را از هم متلاشى مى‌كند"؟!


[1] جمله محذوفى دارد و در تقدير چنين است" لهم فيها انواع من كل الثمرات".

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 441
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست