نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 434
چون چهارپايانند كه براى آنها تفاوت نمىكند اين علف از زمين صاحب آنها است يا
غصب؟ حق يتيم و بيوهزنى است يا نه؟
مؤمنان با استفاده از هر يك از مواهب مادى به بخشنده اين مواهب مىانديشند
آيات او را در آنها مىنگرند و حق شكر منعم را بجا مىآورند، در حالى كه كافر غافل
و بيخبر به هيچ يك از اينها نمىانديشد، و پيوسته بار خود را از ظلم و گناه
سنگينتر مىكند، خود را به هلاكت نزديكتر مىسازد، همانگونه كه گوسفندان پروارى هر
قدر بيشتر مىخورند و فربهتر مىشوند به ذبح نزديكتر مىگردند.
بعضى تفاوت بين اين دو گروه را چنين گفتهاند: ان المؤمن لا يخلو أكله عن
ثلاث: الورع عند الطلب، و استعمال الأدب، و الأكل للسبب، و الكافر يطلب للنهمة و
ياكل للشهوة و عيشه فى غفلة." مؤمن خوردنش از سه برنامه خالى نيست ورع در به
دست آوردن، و ادب در به كار بردن، و هدف در مصرف كردن، ولى كافر طلبش بىقيد و شرط
و خوردنش براى شهوت و زندگيش سراسر غفلت است"!.
قابل توجه اينكه در مورد مؤمنان مىگويد خداوند آنها را وارد باغهاى بهشت
مىكند اما در مورد كافران مىگويد: آتش جايگاه آنها است كه تعبير اول احترام و
اعتنايى است نسبت به مقام اهل ايمان، و تعبير دوم تحقير و بىاعتنايى نسبت به كفار
است كه از تحت ولايت او بيرون رفتهاند.
بعضى از مفسران از جمله: و النَّارُ
مَثْوىً لَهُمْ (آتش جايگاه آنها است) چنين استفاده كردهاند
كه آنها هم اكنون در آتشند، زيرا جمله به صورت فعل مضارع و مستقبل نيست، بلكه خبر
از حال مىدهد، و در حقيقت چنين است، چرا كه اعمال و افكار آنها خود آتش است كه در
آن گرفتارند، و جهنم هم اكنون از هر سو آنها را احاطه كرده، هر چند اين
حيوانصفتان غافلند. چنان كه در آيه 49 سوره توبه مىخوانيم: وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكافِرِينَ:" جهنم كافران را احاطه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 434