نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 369
و اينچنين است راه و رسم افراد با ايمان كه پيوسته طالب آنند ديگران را از
حقايقى كه خود آگاه شدهاند آگاه سازند، و منابع ايمان خود را در اختيار آنها قرار
دهند.
***
آيه بعد بيانگر چگونگى دعوت اين گروه از قوم خود به هنگام بازگشت به سوى
آنهاست، دعوتى منسجم، حساب شده، كوتاه و پر معنا،" گفتند: اى قوم! ما كتابى
را استماع كرديم كه بعد از موسى از آسمان نازل شده است" (قالُوا يا قَوْمَنا إِنَّا سَمِعْنا كِتاباً أُنْزِلَ مِنْ
بَعْدِ مُوسى).
اين كتاب اوصافى دارد، نخست اينكه:" كتابهاى آسمانى قبل از خود را تصديق
مىكند و محتواى آن هماهنگ با محتواى آنهاست، و نشانههايى كه در كتب پيشين آمده
است در آن به خوبى ديده مىشود" (مُصَدِّقاً
لِما بَيْنَ يَدَيْهِ) [1] وصف ديگر اينكه" همگان را به سوى حق
هدايت مىنمايد" (يَهْدِي إِلَى الْحَقِ).
به گونهاى كه هر كس عقل و فطرت خويش را به كار گيرد نشانههاى حقانيت را به روشنى
در آن مىيابد.
و آخرين وصف اينكه:" به سوى راه مستقيم دعوت مىكند" (وَ إِلى طَرِيقٍ مُسْتَقِيمٍ).
تفاوت دعوت به حق، با دعوت به راه مستقيم، ظاهرا در اين است كه اولى اشاره به
اعتقادات حق است، و دومى به برنامههاى عملى مستقيم و صحيح.
جمله" أُنْزِلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى" و جمله"
مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ" مؤيد اين
مطلب است كه اين گروه به كتب آسمانى پيشين مخصوصا كتاب موسى ايمان داشتند
[1] تفسير اين جمله را در جلد اول ذيل
آيه 41 سوره بقره (صفحه 210 طبع جديد) مشروحا آوردهايم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 369