نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 360
شهرها آفريده نشده بود" (سوره فجر 6- 8).
و يا مانند آنچه در آيه 36 سوره ق آمده است: وَ كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْنٍ هُمْ أَشَدُّ
مِنْهُمْ بَطْشاً:" چه بسيار اقوامى را كه قبل از آنها
هلاك كرديم كه از اين گروه نيرومندتر و صاحب عده و عده بيشتر بودند".
خلاصه اينكه از شما نيرومندترها در برابر طوفان مجازات الهى تاب مقاومت
نياوردند تا چه رسد به شما.
سپس مىافزايد:" ما براى آنها گوش و چشم و قلب قرار داديم" (وَ جَعَلْنا لَهُمْ سَمْعاً وَ أَبْصاراً وَ أَفْئِدَةً) [1] آنها از نظر درك و ديد و تشخيص واقعيتها نيز قوى و نيرومند بودند، مطالب را
به خوبى درك مىكردند، و از اين وسائل خداداد در تامين مقاصد مادى خود كاملا بهره
مىگرفتند.
" ولى نه گوش و نه چشم و نه عقولشان آنها را به هنگام نزول عذاب الهى به
هيچوجه سودى نبخشيد، چرا كه آيات خدا را انكار مىكردند" (فَما أَغْنى عَنْهُمْ سَمْعُهُمْ وَ لا أَبْصارُهُمْ وَ لا
أَفْئِدَتُهُمْ مِنْ شَيْءٍ إِذْ كانُوا يَجْحَدُونَ بآيات اللَّه) [2] و سرانجام آنچه" استهزا مىكردند بر آنها وارد شد" (وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ).
آرى آنها هم مجهز به وسائل مادى بودند، و هم وسائل درك حقيقت، اما
[1] قابل توجه اينكه ابصار (چشمها) و
افئده (قلبها و عقلها) به صورت جمع آمده در حالى كه سمع به صورت مفرد است اين
تفاوت ممكن است به خاطر اين باشد كه سمع معنى مصدرى دارد و مصدر هميشه به صورت
مفرد استعمال مىشود و يا به خاطر هماهنگ بودن مسموعات در برابر تفاوت ديدنيها و
مدركات.
[2]" من" در" من
شىء" زائده و براى تاكيد است، يعنى به هيچوجه سودى به حالشان نداشت.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 360