responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 337

18- آنها كسانى هستند كه فرمان عذاب همراه اقوام (كافرى) كه قبل از آنها از جن و انس بودند در باره آنان مسجل شده، چرا كه همگى زيانكار بودند.

19- و براى هر كدام از آنها درجاتى است بر طبق اعمالى كه انجام داده‌اند، تا خداوند كارهاى آنها را بى‌كم و كاست به آنان تحويل دهد، و به آنها هيچ ستمى نخواهد شد.

تفسير: پايمال كنندگان حقوق پدر و مادر

در آيات قبل سخن از مؤمنانى در ميان بود كه در پرتو ايمان و عمل صالح و شكر نعمتهاى حق، و توجه به حقوق پدر و مادر و فرزندان، به مقام قرب الهى راه مى‌يابند، و مشمول الطاف خاص او مى‌شوند.

اما در آيات مورد بحث سخن از كسانى است كه در نقطه مقابل آنها قرار دارند، افرادى بى‌ايمان و حق‌نشناس و عاق پدر و مادر، مى‌فرمايد:

" و آن كسى كه به پدر و مادرش مى‌گويد: اف بر شما! آيا به من وعده مى‌دهيد كه من روز قيامت مبعوث مى‌شوم؟ در حالى كه قبل از من اقوام زيادى بودند و مردند و هرگز مبعوث نشدند"! (وَ الَّذِي قالَ لِوالِدَيْهِ أُفٍّ لَكُما أَ تَعِدانِنِي أَنْ أُخْرَجَ وَ قَدْ خَلَتِ الْقُرُونُ مِنْ قَبْلِي‌) [1] اما پدر و مادر مؤمن در مقابل اين فرزند خيره‌سر تسليم نمى‌شدند" آنها فرياد مى‌كشند و خدا را به يارى مى‌طلبند كه واى بر تو اى فرزند! ايمان بياور


[1] و الذى قال ... مبتداست و خبر آن به اعتقاد بسيارى از مفسران اولئك الذين ... مى‌باشد كه در آيه بعد آمده، و مفرد بودن" مبتدا" با جمع بودن" اولئك" منافات ندارد، چرا كه منظور از آن جنس است، ولى اين احتمال نيز وجود دارد كه خبر آن محذوف باشد و در تقدير چنين است" و فى مقابل الذين مضى وصفهم الذى قال لوالديه" و در اين صورت آيه بعد مستقل است همانگونه كه آيه اولئك الذين تتقبل عنهم ...

استقلال دارد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 337
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست