نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 337
18- آنها كسانى هستند كه فرمان عذاب همراه اقوام (كافرى) كه قبل از آنها از جن
و انس بودند در باره آنان مسجل شده، چرا كه همگى زيانكار بودند.
19- و براى هر كدام از آنها درجاتى است بر طبق اعمالى كه انجام دادهاند، تا
خداوند كارهاى آنها را بىكم و كاست به آنان تحويل دهد، و به آنها هيچ ستمى نخواهد
شد.
تفسير: پايمال كنندگان حقوق پدر و مادر
در آيات قبل سخن از مؤمنانى در ميان بود كه در پرتو ايمان و عمل صالح و شكر
نعمتهاى حق، و توجه به حقوق پدر و مادر و فرزندان، به مقام قرب الهى راه مىيابند،
و مشمول الطاف خاص او مىشوند.
اما در آيات مورد بحث سخن از كسانى است كه در نقطه مقابل آنها قرار دارند،
افرادى بىايمان و حقنشناس و عاق پدر و مادر، مىفرمايد:
" و آن كسى كه به پدر و مادرش مىگويد: اف بر شما! آيا به من وعده
مىدهيد كه من روز قيامت مبعوث مىشوم؟ در حالى كه قبل از من اقوام زيادى بودند و
مردند و هرگز مبعوث نشدند"! (وَ الَّذِي
قالَ لِوالِدَيْهِ أُفٍّ لَكُما أَ تَعِدانِنِي أَنْ أُخْرَجَ وَ قَدْ خَلَتِ
الْقُرُونُ مِنْ قَبْلِي) [1] اما پدر و مادر
مؤمن در مقابل اين فرزند خيرهسر تسليم نمىشدند" آنها فرياد مىكشند و خدا
را به يارى مىطلبند كه واى بر تو اى فرزند! ايمان بياور
[1] و الذى قال ... مبتداست و خبر آن
به اعتقاد بسيارى از مفسران اولئك الذين ... مىباشد كه در آيه بعد آمده، و مفرد
بودن" مبتدا" با جمع بودن" اولئك" منافات ندارد، چرا كه منظور
از آن جنس است، ولى اين احتمال نيز وجود دارد كه خبر آن محذوف باشد و در تقدير
چنين است" و فى مقابل الذين مضى وصفهم الذى قال لوالديه" و در اين صورت
آيه بعد مستقل است همانگونه كه آيه اولئك الذين تتقبل عنهم ...
استقلال دارد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 337