نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 331
نخست مىفرمايد:" آنها كسانى هستند كه ما بهترين اعمالشان را قبول
مىكنيم" (أُولئِكَ الَّذِينَ نَتَقَبَّلُ عَنْهُمْ
أَحْسَنَ ما عَمِلُوا).
چه بشارتى از اين بالاتر كه خداوند بزرگ و قادر و منان، عمل بنده ضعيف و
ناچيزى را پذيرا شود كه اين خود گذشته از آثار ديگر افتخارى است بزرگ و موهبتى است
عالى و معنوى.
با اينكه خداوند همه اعمال نيك را مىپذيرد چرا مىگويد:" بهترين اعمال
آنها را پذيرا مىشود"؟! در پاسخ اين سؤال جمعى از مفسران گفتهاند: منظور از
بهترين اعمال واجبات و مستحبات است در برابر مباحات كه اعمال خوبى است اما چيزى
نيست كه مورد پذيرش واقع شود، و اجر و ثوابى به آن تعلق گيرد [1] پاسخ ديگر اينكه خداوند بهترين اعمال آنها را
معيار پذيرش قرار مىدهد و حتى اعمال درجه دو، و كم اهميت آنها را به حساب اعمال
درجه يك به فضل و رحمتش مىگذارد، اين درست به آن مىماند كه خريدارى به عنوان فضل
و كرم اجناس متفاوتى را كه از طرف فروشندهاى عرضه شده است به بهاى جنس اعلا
محاسبه كند، و از فضل و لطف خداوند هر چه گفته شود عجيب نيست.
موهبت دوم پاكسازى آنها است، مىگويد:" ما از گناهانشان مىگذريم" (وَ نَتَجاوَزُ عَنْ سَيِّئاتِهِمْ).
در حالى كه در ميان بهشتيان جاى دارند (فِي أَصْحابِ الْجَنَّةِ) [2] و اين
سومين موهبت الهى نسبت به آنها است كه آنان را با اين كه لغزشهايى
[1] طبرسى در" مجمع البيان"
و" علامه طباطبائى" در" الميزان" و" فخر رازى"
در" تفسير كبير" و غير آنها در ذيل آيه مورد بحث.
[2]" فِي أَصْحابِ الْجَنَّةِ" متعلق به محذوفى است كه حال براى ضمير" هم" مىباشد و در
تقدير چنين است حالكونهم موجودين فى اصحاب الجنة.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 331