نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 321
عربى فصيح و گوياست" كه همگان از آن بهرهمند شوند (لِساناً عَرَبِيًّا).
و در پايان آيه هدف نهايى از نزول قرآن را در دو جمله كوتاه به اين صورت شرح
مىدهد:" هدف اين بوده كه ظالمان را انذار و نيكوكاران را بشارت دهد" (لِيُنْذِرَ الَّذِينَ ظَلَمُوا وَ بُشْرى لِلْمُحْسِنِينَ).
و با توجه به جمله" ينذر" كه فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد
روشن مىشود كه انذار قرآن همچون بشارت آن دائمى و مستمر است، ظالمان و ستمگران را
در سراسر تاريخ بيم مىدهد و انذار مىكند، و به نيكوكاران همواره بشارت مىدهد.
قابل توجه اينكه نقطه مقابل" ظالمان" را" نيكوكاران" قرار
داده، چرا كه" ظلم" در اينجا معنى وسيعى دارد كه هر گونه بدكارى و
خلافكارى را شامل مىشود كه طبعا يا ظلم به ديگران است يا ظلم بر نفس.
***
آيه بعد در حقيقت تفسيرى است براى" محسنين" (نيكوكاران) كه در
آيه قبل آمده بود مىفرمايد:" كسانى كه گفتند: پروردگار ما اللَّه است، سپس
استقامت به خرج دادند، نه ترسى براى آنهاست و نه غمى دارند" (إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا
فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ) [1] در واقع
تمام مراتب ايمان و همه اعمال صالح در اين دو جمله جمع است چرا كه"
توحيد" اساس همه اعتقادات صحيح است، و تمام اصول عقائد به ريشه توحيد
بازمىگردد، و" استقامت" و صبر و شكيبايى نيز ريشه همه اعمال صالح است،
زيرا مىدانيم تمام اعمال نيك را مىتوان در سه عنوان" صبر بر اطاعت"،
[1] الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ... مبتداست، و جمله لا خوف عليهم خبر آن است البته فاء بر سر خبر نمىآيد،
مگر در مواردى كه مانند آيه مورد بحث مفهوم شرطيت در جمله باشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 321