responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 289

مجيد معرفى شده كه منظور از آن شهود باطنى است.

در دنباله آيه مى‌افزايد:" به آنها گفته مى‌شود: جايگاه شما دوزخ است"! (وَ مَأْواكُمُ النَّارُ).

و اگر گمان مى‌كنيد كسى به يارى شما مى‌شتابد قاطعانه به شما مى‌گوئيم" هيچ يار و ياورى براى شما نيست" (وَ ما لَكُمْ مِنْ ناصِرِينَ‌).

***
اما چرا و به چه دليل شما گرفتار چنين سرنوشتى شديد؟" اين به خاطر آن است كه آيات خدا را به سخريه گرفتيد و زندگى دنيا شما را مغرور كرد" (ذلِكُمْ بِأَنَّكُمُ اتَّخَذْتُمْ آياتِ اللَّهِ هُزُواً وَ غَرَّتْكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا).

اصولا اين دو از يكديگر جدا نيست:" غرور" و" استهزا" افراد مغرور و خود برتربين كه ديگران را با چشم حقارت نگاه مى‌كنند غالبا آنها را به باد استهزا و سخريه مى‌گيرند، سرچشمه اصلى غرور نيز متاع زندگى دنيا و قدرت و ثروت و پيروزيهاى گذرا و موقت آن است كه افراد" كم‌ظرفيت" را چنان غافل مى‌سازد كه حتى براى دعوت فرستادگان الهى كمترين ارزشى قائل نخواهند شد، و حتى زحمت مطالعه دعوت آنها را به خود نمى‌دهند.

و در پايان آيه بار ديگر آنچه را كه در آيه قبل آمده بود به تعبير ديگرى تكرار و تاكيد كرده، مى‌گويد:" امروز آنها از آتش دوزخ خارج نمى‌شوند، و هيچگونه عذرى از آنها پذيرفته نيست" (فَالْيَوْمَ لا يُخْرَجُونَ مِنْها وَ لا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ‌) [1] در آنجا سخن از ماوى و جايگاه ثابت آنها بود و در اينجا سخن از عدم خروج آنها از دوزخ است، در آنجا مى‌فرمود ياورى ندارند، و در اينجا مى‌گويد


[1] در مورد معنى" يستعتبون" و ريشه اصلى آن ذيل آيه 57 سوره روم (جلد 16 صفحه 486) توضيح لازم را داده‌ايم.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 289
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست