نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 289
مجيد معرفى شده كه منظور از آن شهود باطنى است.
در دنباله آيه مىافزايد:" به آنها گفته مىشود: جايگاه شما دوزخ
است"! (وَ مَأْواكُمُ النَّارُ).
و اگر گمان مىكنيد كسى به يارى شما مىشتابد قاطعانه به شما مىگوئيم"
هيچ يار و ياورى براى شما نيست" (وَ
ما لَكُمْ مِنْ ناصِرِينَ).
***
اما چرا و به چه دليل شما گرفتار چنين سرنوشتى شديد؟" اين به خاطر آن
است كه آيات خدا را به سخريه گرفتيد و زندگى دنيا شما را مغرور كرد" (ذلِكُمْ بِأَنَّكُمُ اتَّخَذْتُمْ آياتِ اللَّهِ هُزُواً وَ
غَرَّتْكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا).
اصولا اين دو از يكديگر جدا نيست:" غرور" و" استهزا"
افراد مغرور و خود برتربين كه ديگران را با چشم حقارت نگاه مىكنند غالبا آنها را
به باد استهزا و سخريه مىگيرند، سرچشمه اصلى غرور نيز متاع زندگى دنيا و قدرت و
ثروت و پيروزيهاى گذرا و موقت آن است كه افراد" كمظرفيت" را چنان غافل
مىسازد كه حتى براى دعوت فرستادگان الهى كمترين ارزشى قائل نخواهند شد، و حتى
زحمت مطالعه دعوت آنها را به خود نمىدهند.
و در پايان آيه بار ديگر آنچه را كه در آيه قبل آمده بود به تعبير ديگرى تكرار
و تاكيد كرده، مىگويد:" امروز آنها از آتش دوزخ خارج نمىشوند، و هيچگونه
عذرى از آنها پذيرفته نيست" (فَالْيَوْمَ
لا يُخْرَجُونَ مِنْها وَ لا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ) [1] در آنجا
سخن از ماوى و جايگاه ثابت آنها بود و در اينجا سخن از عدم خروج آنها از دوزخ است،
در آنجا مىفرمود ياورى ندارند، و در اينجا مىگويد
[1] در مورد معنى"
يستعتبون" و ريشه اصلى آن ذيل آيه 57 سوره روم (جلد 16 صفحه 486) توضيح لازم
را دادهايم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 289