نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 270
همين زندگى ما در دنيا در كار نيست، گروهى از ما مىميرند و گروهى زنده
مىشوند" و جاى آنها را مىگيرند، و نسل بشر همچنين تداوم مىيابد (وَ قالُوا ما هِيَ إِلَّا حَياتُنَا الدُّنْيا نَمُوتُ وَ
نَحْيا).
" و چيزى جز دهر و گذشت روزگار ما را هلاك نمىكند" (وَ ما يُهْلِكُنا إِلَّا الدَّهْرُ).
و به اين ترتيب هم" معاد" را انكار مىكردند و هم" مبدأ"
را، جمله نخست ناظر به انكار معاد است و جمله بعد ناظر به انكار مبدأ.
قابل توجه اينكه شبيه اين تعبير در دو آيه ديگر قرآن نيز آمده است، در سوره
انعام آيه 29 مىخوانيم: وَ قالُوا إِنْ هِيَ
إِلَّا حَياتُنَا الدُّنْيا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ و در سوره مؤمنون آيه 37 آمده: إِنْ هِيَ
إِلَّا حَياتُنَا الدُّنْيا نَمُوتُ وَ نَحْيا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ، ولى در هر دو مورد تكيه بر انكار معاد است تنها در آيه
مورد بحث هم معاد انكار شده و هم مبدأ.
روشن است اينكه آنها روى معاد بيشتر تكيه مىكردند به خاطر وحشتى بود كه از آن
داشتند، و تاثيرى كه ممكن بود در تغيير مسير زندگى هوسآلود آنها داشته باشد.
مفسران براى جمله" نموت و نحيا" (مىميريم و زنده مىشويم) چند
تفسير ذكر كردهاند: نخست همان كه در بالا گفتيم: بزرگسالان مىروند، و نوزادان
قدم به عرصه حيات مىگذارند و جاى آنها را مىگيرند.
ديگر اينكه: جمله از قبيل تاخير و تقديم است، و در معنى چنين است ما زنده
مىشويم و سپس مىميريم و جز اين حيات و مرگ چيز ديگرى در كار نيست! سوم اينكه:
بعضى مىميرند و بعضى زنده مىمانند (هر چند سرانجام همه خواهند مرد).
چهارم اينكه: ما در آغاز مرده و بيجان بوديم، سپس لباس حيات بر ما
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 270