نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 267
و در حديث ديگرى از امام زين العابدين ع آمده است كه خداوند مىفرمايد:
و عزتى و عظمتى، و جلالى و بهايى، و علوى و ارتفاع مكانى، لا يؤثر عبد هواى
على هواه الا جعلت همه فى آخرته، و غناه فى قلبه، و كففت عنه ضيعته، و ضمنت
السماوات و الارض رزقه، و اتته الدنيا و هى راغمة:
" به عزت و عظمتم سوگند به جلال و نورانيت و مقام بلندم قسم كه هيچ
بندهاى خواست مرا بر هوى خود مقدم نمىدارد مگر اينكه همت او را در آخرت و بىنيازى
او را در قلبش قرار مىدهم، و امر معاش را بر او آسان مىسازم، و روزى او را بر
آسمانها و زمين تضمين مىكنم و مواهب دنيا با تواضع به سراغ او مىآيد"! [1] و در حديثى از
امام صادق ع آمده است:
احذروا اهوائكم كما تحذرون اعدائكم، فليس شىء اعدى للرجال من اتباع اهوائهم و
حصائد السنتهم:
" از هواى نفس بترسيد همانگونه كه از دشمنان بيم داريد، چرا كه چيزى براى
انسان دشمنتر از پيروى هواى نفس و آنچه بر زبان جارى مىشود نيست. [2] و بالآخره در
حديثى ديگر از امام صادق ع آمده است كه فرمود:
انى لارجو النجاة لهذه الامة لمن عرف حقنا منهم الا لاحد ثلاثة: صاحب سلطان
جائر، و صاحب هوى، و الفاسق المعلن:
" من اميد نجات را براى اين امت براى آنها كه حق ما را بشناسند دارم، مگر
براى سه گروه: دوستان سلاطين جور، و هوىپرستان، و گنهكارى كه آشكارا گناه مىكند
(و باك ندارد) [3] و در اين
زمينه آيات و روايات بسيار فراوان و پر بار است.
اين سخن را با جمله پرمعنايى كه بعضى به صورت شان نزول نقل كردهاند، و گواه
زندهاى بر مقصود ما است پايان مىدهيم، يكى از مفسران مىگويد: شبى از شبها"
ابو جهل" در حالى كه" وليد بن مغيره" با او همراه بود به طواف