responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 255

به سوى تكامل برنمى‌داشت.

***
آيه بعد در حقيقت علتى است براى نهى از تسليم شدن در برابر پيشنهاد مشركان مى‌گويد:" آنها هرگز نمى‌توانند تو را در برابر خداوند بى‌نياز كنند و از عذابش برهانند" (إِنَّهُمْ لَنْ يُغْنُوا عَنْكَ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً).

هر گاه از آئين باطل آنها پيروى كنى و عذاب الهى دامان تو را بگيرد هرگز نمى‌توانند به كمك تو بشتابند، و يا اگر خداوند نعمتى را از تو سلب كند آنها قادر به جبران آن نخواهند بود، گر چه روى سخن در اين آيات به پيامبر است ولى منظور همه مؤمنان مى‌باشند.

سپس مى‌افزايد: ظالمان يار و ياور و دوست و ولى يكديگرند" (إِنَّ الظَّالِمِينَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ‌).

همه از يك قماشند و در يك مسير و سر و ته يك كرباس، و همگى ضعيف و ناتوانند.

اما گمان نكن كه تو و افراد با ايمان كه اكنون در اقليت هستيد يار و ياورى نداريد" خداوند ولى پرهيزگاران است" (وَ اللَّهُ وَلِيُّ الْمُتَّقِينَ‌).

درست است آنها ظاهرا جمعيتى عظيم و قدرت و ثروت قابل ملاحظه‌اى دارند ولى در برابر قدرت بى‌انتهاى حق ذره ناچيزى بيش نيستند.

***
در آخرين آيه مورد بحث به عنوان تاكيد بر آنچه گذشت و دعوت به پيروى از اين آئين الهى مى‌گويد:" اين قرآن و شريعت وسيله بينايى و مايه هدايت و رحمت براى مردمى است كه اهل يقين هستند" (هذا بَصائِرُ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ‌).

" بصائر" جمع" بصيرت" به معنى بينايى است، هر چند اين واژه بيشتر

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 255
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست