نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 254
منظور از" الامر" در اينجا همان دين و آئين حق است كه در آيه گذشته
نيز به آن اشاره شده بود آنجا كه فرمود: (بَيِّناتٍ
مِنَ الْأَمْرِ).
و از آنجا كه اين مسير، مسير نجات و پيروزى است به دنبال آن به پيامبر ص دستور
مىدهد" از آن پيروى كن" (فَاتَّبِعْها).
و نيز از آنجا كه نقطه مقابل آن چيزى جز پيروى از هوا و هوس جاهلان نيست، در
آخر آيه مىافزايد:" و از هوا و هوسهاى كسانى كه آگاهى ندارند پيروى
مكن" (وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَ الَّذِينَ لا
يَعْلَمُونَ).
در حقيقت دو راه بيش نيست،" راه انبياء و وحى" و" راه هوا و
هوسهاى جهال"، اگر كسى به اولى پشت كند در مسير دوم خواهد افتاد، و اگر كسى
به آن روى آورد از خط انبياء جدا خواهد شد، و به اين ترتيب قرآن قلم بطلان بر هر
برنامه هدايتى كه از سرچشمه وحى مدد نمىگيرد كشيده است.
قابل توجه اينكه بعضى از مفسران گفتهاند: رؤساى قريش نزد پيامبر ص آمدند و
عرض كردند. بيا و به آئين نياكانت بازگرد كه هم از تو افضل بودند و هم سالمندتر!
در آن زمان پيامبر ص هنوز در مكه بود، آيه فوق نازل شد [1] و به آنها پاسخ گفت كه راه وصول به حق وحى
آسمانى است كه بر تو نازل شده، نه آنچه هوا و هوس اين جاهلان اقتضا مىكند.
هميشه رهبران راستين به هنگامى كه آئين جديد و پاك و نوينى را عرضه مىكردند
با اين وسوسه جاهلان روبرو بودند كه تو بهتر مىفهمى يا نياكان و بزرگان و
پيشكسوتان قبل از تو؟ و اصرار داشتند آنها نيز همان روشهاى خرافى را ادامه دهند
كه اگر اينگونه پيشنهادها عملى مىشد هرگز انسان گامى