نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 252
110 آل عمران با صراحت مىگويد: كُنْتُمْ
خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ:" شما
مسلمانان بهترين امتى بوديد كه به سود انسانها قدم به عرصه وجود گذاشتيد".
و نيز مىدانيم پيامبر گرامى اسلام ص، برترين پيامبران است، بنا بر اين امت او
نيز، امت برترند، چنان كه در آيه 89 سوره نحل آمده: وَ يَوْمَ نَبْعَثُ فِي كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً عَلَيْهِمْ
مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِكَ شَهِيداً عَلى هؤُلاءِ:" به خاطر بياور روزى را كه از هر امتى، گواهى از خودشان بر آنها مبعوث
مىكنيم، و تو را گواه بر همه آنها قرار مىدهيم".
***
در آيه بعد به ششمين موهبت بزرگى كه خدا به اين قوم حقنشناس داد اشاره
كرده مىگويد:" ما دلائل روشنى از امر نبوت و شريعت در اختيار آنها
گذارديم" (وَ آتَيْناهُمْ بَيِّناتٍ مِنَ الْأَمْرِ).
" بينات" ممكن است اشاره به معجزات روشنى باشد كه خداوند به موسى بن
عمران ع و ساير انبياى بنى اسرائيل بخشيد، و يا اشاره به دلائل و براهين منطقى
آشكار و قوانين و احكام متقن.
بعضى از مفسران احتمال دادهاند كه اين تعبير اشاره به نشانههاى روشنى است كه
خداوند در باره پيامبر اسلام ص در اختيار آنها گذارد كه با آن مىتوانستند پيامبر
خاتم را همچون فرزندان خود بشناسند"
الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ ابنائهم" (بقره- 146).
ولى مانعى ندارد كه تمام اين معانى در آيه جمع باشد.
به هر حال با وجود اين مواهب بزرگ و دلائل بين و روشن جايى براى اختلاف وجود
نداشت، ولى اين كفران كنندگان به زودى دست به اختلاف زدند، چنان كه قرآن در دنباله
همين آيه مىگويد:" آنها اختلاف نكردند مگر بعد از آنكه علم و آگاهى به
سراغشان آمد و سرچشمه اين اختلاف همان حب رياست
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 252