responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 252

110 آل عمران با صراحت مى‌گويد: كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ‌:" شما مسلمانان بهترين امتى بوديد كه به سود انسانها قدم به عرصه وجود گذاشتيد".

و نيز مى‌دانيم پيامبر گرامى اسلام ص، برترين پيامبران است، بنا بر اين امت او نيز، امت برترند، چنان كه در آيه 89 سوره نحل آمده: وَ يَوْمَ نَبْعَثُ فِي كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً عَلَيْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِكَ شَهِيداً عَلى‌ هؤُلاءِ:" به خاطر بياور روزى را كه از هر امتى، گواهى از خودشان بر آنها مبعوث مى‌كنيم، و تو را گواه بر همه آنها قرار مى‌دهيم".

***
در آيه بعد به ششمين موهبت بزرگى كه خدا به اين قوم حق‌نشناس داد اشاره كرده مى‌گويد:" ما دلائل روشنى از امر نبوت و شريعت در اختيار آنها گذارديم" (وَ آتَيْناهُمْ بَيِّناتٍ مِنَ الْأَمْرِ).

" بينات" ممكن است اشاره به معجزات روشنى باشد كه خداوند به موسى بن عمران ع و ساير انبياى بنى اسرائيل بخشيد، و يا اشاره به دلائل و براهين منطقى آشكار و قوانين و احكام متقن.

بعضى از مفسران احتمال داده‌اند كه اين تعبير اشاره به نشانه‌هاى روشنى است كه خداوند در باره پيامبر اسلام ص در اختيار آنها گذارد كه با آن مى‌توانستند پيامبر خاتم را همچون فرزندان خود بشناسند" الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ‌ ابنائهم" (بقره- 146).

ولى مانعى ندارد كه تمام اين معانى در آيه جمع باشد.

به هر حال با وجود اين مواهب بزرگ و دلائل بين و روشن جايى براى اختلاف وجود نداشت، ولى اين كفران كنندگان به زودى دست به اختلاف زدند، چنان كه قرآن در دنباله همين آيه مى‌گويد:" آنها اختلاف نكردند مگر بعد از آنكه علم و آگاهى به سراغشان آمد و سرچشمه اين اختلاف همان حب رياست‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 252
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست